At flyindustrien er tilbake i høyt driv, er det ingen tvil om når en ser på leverings- og ordretallene for fjoråret.
Tidligere denne måneden meldte Boeing om en meget høy leveringsfrekvens på særlig 737 i 2010.
Nå opplyser Airbus at 2010 ble et rekordår også for dem.
510 passasjerfly
Airbus produserte og leverte 510 passasjerfly i fjor, mot 498 året før. Det er niende år på rad at produksjonen økes, skriver selskapet i en pressemelding.
Av disse er flesteparten i smalbuksfamilien A320, 401 maskiner, mens 91 A330/340-er og 18 A380-er ble levert fra Toulouse i fjor.
Den europeiske flyprodusenten har altså produsert cirka ti prosent flere passasjerfly enn erkekonkurrenten i Seattle.
Boeing produserte 462 fly i fjor. Flesteparten var naturligvis B737, 376 eksemplarer, mens amerikanerne leverte 74 bredbuksfly av typen B777 og 12 av den aldrende B767. Ingen 747-er.
Les også: Rekord for Boeing 737
Gigantbestilling
Airbus kan dessuten glede seg over ordreinngangen i 2010 - 644 fly brutto.
Selskapet har fått inn nye bestillinger på 452 fly i A320-familien, 160 langdistansefly (A330/340/350 XWB) og 32 A380.
Fratrukket diverse kanselleringer, er netto ordreinngang på 574 maskiner.
Og det er verdt å merke seg at Airbus har startet 2011 med luftfartshistoriens største enkeltbestilling. Indiske IndiGo bestilte i forrige uke 180 A320-fly, hvorav 150 er av typen A320neo, altså den forbedrede og mer effektive versjon som skal i lufta om fem år.
Les sakene: Tidenes største flykjøp
I dag ble ordreboka supplert med 60 nye A320, halvparten neo-versjoner, til Virgin America. I denne ordren ligger flybestiling nummer ti tusen for Airbus.
Bestilling nummer 5 000 kom i august 2004 etter at selskapet hadde eksistert i over 30 år. Det tok altså bare 6,5 år å sanke inn fem tusen nye.
Skal rekruttere 3 000
Ordreboka til Airbus teller nå 3 552 fly verdsatt til 480 milliarder dollar etter gjeldende listepriser og tilsvarende seks års full produksjon.
Mens selskapet ansatte 2 200 nye i fjor, er planen å hente inn 3 000 nye ansatte i 2011. Disse skal jobbe på A320neo- og A350 XWB-programmene og det militære transportflyet A400M som nå er produsert i fire testeksemplarer.
Plastfly skal gi luftherredømme