LIVERPOOL: MS Nexans Skagerrak ligger og hviler på rundt halvannen meter høye kjølklosser, i den 17 meter dype og snaut 300 meter lange tørrdokken på Cammel Laird-verftet i Birkenhead utenfor Liverpool.. Den største tørrdokken på Englands vestkyst, ifølge verftsledelsen.
SE BILDENE:
Her har skipet ligget siden 24. januar. Her har de delt henne i to, heiset ned en drøyt 12 meter lang og 5000 tonn tung modul og sveiset henne sammen igjen med den nye delen. Hun er forlenget med drøyt 12 meter, har fått et helt nytt arbeidsdekk, nytt utstyr og kan nå frakte 400 ekstra tonn med høyspente sjøkabler .
Skagerrak er et av to skip som på 1970-tallet ble spesialbygget for å frakte og installere høyspentkabler. Nå løper et dusin arbeidere rundt i tørrdokken til Cammel Laird-verftet og finpusser på den gamle damen for å fullføre oppdraget de har fått av Nexans Norge: Å oppgradere og forlenge livet et av verdens største kabelleggingsfartøy.
Men de har dårlig tid. Skagerrak har ikke hull i kalenderen før etter 2011. Fram til da står leveranser og installeringer i kø.
– Skagerrak er et svært viktig verktøy for oss. Det er ett av to skip i verden med denne kapasiteten, og hun har vært fullbooket i to år nå, sier Anne-Lise Aukner, direktør i Nexans Norge.
Les også: – Klarer ikke dekke etterspørselen
Spår kabelboom
Nexans er sammen med en håndfull andre store kabelprodusenter, alene om å dominere verdensmarkedet for kabler.
Analytikere spår at det internasjonale kabelmarkedet er ved starten av en periode med eksepsjonell vekst, ledet an av blant annet det voksende fornybarmarkedet, som krever stadig lengre og mer spesialiserte jord- og sjøkabler og kraftoverføringskabler.
Deutsche banks analytikere ser fire faktorer de spår vil føre det internasjonale kabelmarkedet inn i en megatrend som vil vare i minst to tiår:
- Innføringen av ny, fornybar energi
- Hurtig industrialisering i utviklingsland
- EUs mål om et integrert overføringsnett mellom EU-landene.
- Behov for oppgradering av overføringsnettet i EU og USA
Nexans Norge har for lengst meldt seg på konkurransen om å levere undersjøiske kraftkabler til de mange planlagte offshore vindparkene ute i Europa. Fabrikkene i Norge skal produsere undervannskabler til en rekke havvindparker i Storbritannia, blant annet verdens største offshore vindpark, London Array.
Fra før har Nexans blant annet levert kabler til Barrow-parken i Irskesjøen og til Horns Rev 2 utenfor Danmark, i dag verdens største havvindpark.
Det nye, store markedet
Det er i årene framover de virkelig store mulighetene byr seg. Nexans Norge jakter på leverandøroppdrag i den såkalte UK3, den tredje lisensrunden for utbygging av havvindparker i Storbritannia. Britene alene planlegger en vindkraftsatsing på 25 000 megawatt innen 2020. Sannsynligvis blir utbyggingen enda mer omfattende, noe britenes statsminister Gordon Brown har gitt signaler om.
– Vindparker til havs er det nye, store markedet. Det har allerede hatt en kraftig vekst, men dersom alle planene på engelsk sektor realiseres, blir dette et veldig viktig område for oss, sier markedsdirektør Ragnvald Graff, og legger til at Tyskland ligger an til å bli veldig store på vindkraft etter 2015.
Statoil og Statkraft er allerede i gang i britisk farvann gjennom konsortiet Forewind. I januar ble konsortiet tildelt det som beskrives som indrefileten i det britiske havvindeventyret, Doggerbank. Området på rundt 8660 kvadratkilometer er den største sonen som er tildelt i UK3. Her har Forewind et mål om å utvikle 9 GW vindkraft.
Håper på Doggerbank
Nexans Norge håper det eksisterende samarbeidet med Statoil og Statkraft skal sikre dem innpass på Doggerbank.
Nexans er fra før med når selskapene skal bruke ti milliarder kroner på å reise 88 bunnfaste vindturbiner i Sheringham Shoal utenfor østkysten av England, noe sør for Doggerbank. Her har selskapet fått kontrakter på over 300 millioner kroner, og skal levere snaut 50 km 145 kV eksportsjøkabler og 81 kilometer 36 kV kabler med optisk fiber produsert ved fabrikken i Rognan.
Lengre kabler, større skala
Oppdrag som Sheringham Shoal, er nettopp en av årsakene til at Skagerrak nå er oppgradert og har fått utvidet levetiden med 15 år. Oppgraderingen gir Nexans større mulighet til å påta seg såkalte Turn Key-oppdrag, hvor de leverer alt fra design, utvikling, produksjon og installering til undersjøiske prosjekter.
– Vindprosjektene har en tendens til å bli plassert lenger og lenger ut fra land, noe som krever stadig lengre kabler. Nå kan vi legge kabler i enda større skala, og dermed oppfylle kundenes skiftende behov, også i undersjøiske olje- og gassfelt. Hittil har svingskiven på Skagerrak hatt en begrensning på 6600 tonn kabler, nå kan vi utnytte full kapasitet på 7000 tonn, sier Graff.
Ett av to
Det finnes to skip av typen Nexans Skagerrak. Det finnes mangel typer fartøy som håndterer kabler, ikke minst i olje- og gassmarkedet, men disse to skal så langt være alene om å være spesialbygget til å håndtere høyspentkabler.
Nexans største konkurrent, kabelprodusenten Prysmian, har Giulio Verne, som med sine drøye 133 meter er det lengst av de to. Etter oppgraderingen er Skagerrak i blitt tyngre enn konkurrenten. Der Giulio Verne har en dødvekt på 8840 tonn, har Skagerrak nå økt dødvekten fra 7 886 tonn til 9 373 tonn.
Oppholdet i Liverpool nærmer seg slutten. Frank Johnson er site-ansvarlig på Cammel Laird-verftet. I flere måneder har han bodd i Liverpool de siste månedene og fulgt det møysommelige arbeidet i tørrdokken.
– Hovedutfordringen har vært tid. Oppgraderingen har vært en veldig stor jobb som måtte gjøres uhyre raskt. Vi har vært avhengig av å ta kontinuerlige og raske beslutninger når vi har støtt på overraskelser. Det er ikke til å unngå å møte på utforutsette ting når man åpner et så gammelt skip, sier Johnson.
Andre uken i april forlot Skagerrak Birkenhead for å returnere til fabrikken i Halden. Første oppdrag etter oppgraderingen er levering av kabler til BPs elektrifiseringsprosjekt på Valhall.