Staten vil betale for 385 nye hurtigladere de neste tre årene.
Det kommer fram i Transnovas nye strategi for utbygging av ladestasjoner som straks skal leveres til Samferdselsdepartementet.
Dersom utbyggingsplanen følges, vil Norge ha rundt 500 hurtigladestasjoner innen 2017.
Det holder ikke, mener Norsk elbilforening og industriorganisasjonen Electric Vehicle Union (EVU).
Ladekø
– Antallet elbiler doblet seg i fjor og vi forventer minst 80 prosent økning i år, rundt 15-20 000 nye elbiler. Med dette tempoet blir det fort for få ladestasjoner. Til nå har utbyggingen ligget i etterkant av det svært gode elbilsalget. Vi må komme i forkant slik at begrepet ladekø ikke får satt seg, sier Snorre Sletvold som er generalsekretær i Elbilforeningen.
Sletvold og EVU-leder Rune Haaland har begge deltatt i en referansegruppe som har bidratt til den nye utbyggingsstrategien.
Men begge er kritiske til resultatet, og det handler først og fremst om at infrastrukturutbyggingstakten det legges opp til ikke er i samsvar med elbilsalget.
Les også: – Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer
– Ingen strategi
Haaland bruker større ord:
– Det er første gang jeg mottar møtegodtgjørelse fra staten, så da er det litt synd at resultatet blir så skandaløst dårlig. Dette er langt fra noen ladestrategi. Kun hurtiglading er vurdert, og der er ambisjonen så lav at det er pinlig og latterlig.
– Etterspørselen etter elbiler er voldsom, de politiske signalene om en relevant ladeinfrastruktur er overtydelige og vi har internasjonale forpliktelser både når det gjelder klima og et kommende EU-direktiv. Da vitner et slikt dokument om manglende virkelighetsforståelse, sier Haaland.
Også Sletvold etterlyser en målsetting for offentlig tilgjengelige ladepunkt for alle ladehastigheter, ikke bare hurtiglading.
– Normallading når elbilene likevel står parkert er trolig det mest tids- og kostnadseffektive både for brukerne og samfunnet som helhet, påpeker han.
Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde
Kan bli endret
Transnova ble i tildelingsbrevet for 2014 fra Samferdselsdepartementet bedt om å lage et innspill til en nasjonal strategi og finansieringsplan for utbygging av ladestasjoner og infrastruktur for elbiler. Planen skal overleveres Samferdselsdepartementet innen 1.april.
Den presenteres for offentligheten 3. april.
– Inntil det kommer nye føringer på bakgrunn av innspillet, vil dokumentet fungere som vår strategi for utbygging av infrastruktur for elbiler, heter det fra Transnova.
Byer og korridorer
I strategien legger Transnova opp til at det i perioden til og med 2016 skal bygges 385 nye hurtigladere.
325 skal bygges i og rundt byer, og rundt 60 av disse skal plasseres i de mest brukte transportkorridorene i landet, unntatt Finnmark.
Her blir hurtigladerne satt opp med en spredning på gjennomsnittlig 50 kilometer, opp til 70 km maksimalt.
Dette anslås å kreve 150 millioner kroner i offentlig støtte - en sum Elbilforeningen tviler på vil holde. Foreningen mener dessuten at hurtigladerne bør stå med kun 40 kilometer mellomrom.
– Hurtiglading handler mer om hverdagsturene enn om å kunne kjøre fra Lindesnes til Tromsø med elbil. Det er ikke bare et stimuli til mer privatbilisme, men vel så mye til at de som bruker bil i en arbeidssituasjon kan velge elbil, sier Sletvold.
Det finnes i dag cirka 24.000 ladbare biler i Norge som i dag deler på cirka 100 hurtigladepunkter.
Transnova ser for seg at antallet ladbare biler ved utgangen av 2016 er steget til 75.000. Dersom dette holder stikk, vil utbyggingsstrategien gi omtrent samme mengde hurtigladere per elbil som i dag.
Les også: Her får gamle Nissan Leaf-batterier nytt liv
Klattlading
Når det gjelder normallading, som ifølge de to elbilorganisasjonene ikke er berørt i strategien, anbefaler Elbilforeningen ett offentlig ladepunkt per fjerde elbil.
– Hvis det viser seg at ladebehovet er mindre i praksis har det ikke skjedd større skade enn at vi ligger litt foran skjemaet for utbyggingen, sier Sletvold.
Rune Haaland mener ambisjonene bør være enda større.
Han påpeker at utkastet til et nytt EU-direktiv som tilsier to ladepunkter per elbil, hvorav det ene er hjemme, er et riktig nivå å legge seg på. De må finnes overalt:
– De vanligste elbilene i dag har en rekkevidde som kun tilsvarer reservetanken på en bensinbil. Vanlig bruk tilsier gjerne klattlading flere ganger om dagen. Det blir litt som smarttelefoner; fantastisk teknologi, men alle vet at når de også skal brukes både til å navigere og koke kaffe, holder det ikke til mange samtalene før laderen må fram.
Les også:
Studerer elbilistenes vaner i «lade-lab»