LONGYEARBYEN: På 1990-tallet var Gruve 7 uglesett fordi kvaliteten på kullet ikke var av like høy kvalitet som forventet.
Store Norske vurderte å stenge gruva i 1999 pga lave kullpriser. I dag er situasjonen snudd. Kullet fra Gruve 7 holder ifølge Store Norske høy kvalitet og er etterspurt i tysk bilindustri.
Mot 90 000 tonn
Gruvas årsproduksjon på 70 000 tonn kull skal opprettholdes i et par år til.
– Om 3-4 år skal vi opp til 90 000 tonn i året som følge av de nye investeringene på over 100 millioner kroner. Halvparten av beløpet går til produksjonsutstyr. I tillegg har vi styrket bemanningen slik at vi har to fulle drifter, sier gruvesjef Håvard Dyrkolbotn til Teknisk Ukeblad.
På stuff sitter en kar med fjernkontroll og styrer en CM som bryter kullet.
– Her på stuff er det 400 meter med fjell over oss, forteller Dyrkolbotn.
– Vi tar kun kullet, undulerer det, som vi sier. Kullfløtsen er ikke helt flat, men går opp og ned og vrir seg. Vi følger etter uansett, og regner med at vi kan holde på her i 20 år til med denne kullkvaliteten. Vi utforsker et nytt område der kullet har lavere kvalitet, og som ikke kan leveres til metallurgisk industri, men muligens til Energiverket i Longyearbyen. Da kan vi levere alt det nåværende kullet til metallurgisk, som kan bety 5-6 nye arbeidsplasser.
Les også: Ja til ny kullgruve på Svalbard
Hengsikring
Etter at kullet er tatt ut gjøres hengsikring med fjernstyrt bolterigg. 90 cm lange og 19 mm tykke stålbolter festes i hengen for å binde de ulike lagene samme. Man har lim i hele boltelengden slik at lagene av berg lamineres sammen.
Dyrkolbotn tror ikke det er noen utvidelsesmuligheter i dette fjellet etter de nevnte 20 årene.
– Men det er et fjell på andre siden av dalen som inneholder kull. Leting pågår og det ser bra ut så langt. Det området har den samme Longyearfløtsen som her. Rundt to meter høy og god kvalitet. Det er spennende, men det ligger frem i tid.
Bellona uenig
Karl Kristensen, Bellonas rådgiver for industri og avfall, stiller seg uforstående til kulldrift på Svalbard, og mener at Gruve 7 burde vært gjenstand for nedtrappningsplan med tanke på avvikling.
– Det er uansvarlig å drive strategisk planlegging av kullgruvedrift på Svalbard. Driften er i strid med norsk miljøpolitikk. Argumentet med at gruvedriften er nødvendig for å hevde norsk suverenitet er ikke holdbart. Svalbard-samfunnet kan overleve på turisme og forskning, sier Kristensen.
Les også:
Se Forsvarets nye high tech-helikopter