IT

Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift

«Facebook-brillene» gir full oversikt selv ved kjøring med skalkede luker.

Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeKI-ansvarlig
15. apr. 2014 - 09:09

Effekten kan lettest beskrives som å sitte i en gjennomsiktig panservogn.

Teknisk Ukeblad fikk prøve en tidlig utviklingsversjon ved testfeltet i Rena, med en prototype av Oculus Rift og det spesialutviklede kamerasystemet.

Med kameraer på hver side av panservognen og de spesielle brillene får vognførere nå fullt utsyn i 360 grader fra vognen, selv med skalkede luker.

Det er Hamar-firmaet Making View som har hjulpet Hærens Combat Lab med å utvikle kamerasystemet og programvaren.

Les mer om Making View: Startet i en garasje på Hamar, nå høster de internasjonal anerkjennelse

Oculus rift

Det spesielle med Oculus Rift-brillene er at utsynet trinnløst følger hodets bevegelser. Hvis vognføreren snur hodet til venstre, ser han derfor rett ut gjennom det venstre kameraet.

Ved å senke blikket ser han rett ned på vognbeltene. Dermed er vognfører i stand til å “lukeparkere” med centimeter-presisjon, uten hjelp av vognkommandøren.

Oculus Rift er mest omtalt i forbindelse med dataspill, fordi det gir mulighet til en svært virkelighetsnær spillopplevelse. Det er noe av det nærmeste vi kommer “virtual reality” (VR) i dag.

Nylig ble selskapet kjøpt opp av Facebook for 12 milliarder kroner, allerede før de første brillene er ute på det åpne markedet.

Les også: Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye

Dataspill

Nettopp dataspill har vært med på å inspirere de nye systemene som nå testes av Battle Lab på Rena.

– De som spiller “Battlefield” ser jo mye bedre enn man gjør i et faktisk kjøretøy. Men med vår software kan man legge til informasjonen man er vant til fra spill, som oversiktskart, himmelretning, tilting og hastighet, sier utviklingssjef Daniel Ervik i Making View.

Foto: Eirik Helland Urke
Foto: Eirik Helland Urke

Augmented reality

For Hæren er det viktig å kunne legge inn sitt kommende Battlefield Management System (BMS), et nytt støttesystem for stridsbruk.

Det viser seg å være krevende for personellet å utnytte dette systemet i en skarp og stressende stridssituasjon, og derfor utforskes nå mulighetene for å se informasjonen rett i synsfeltet til vognfører gjennom bruk av såkalt Augmented Reality (AR) sammen med Oculus Rift.

Dermed kan man se elementer som egne styrker, våpen og minefelt direkte i terrenget, uten å måtte ta blikket vekk fra siktemidler og tolke opplysninger på egne skjermer.

Det er Augmenti i Trondheim som står bak AR-informasjonen som nå testes av Hæren.

Systemet med Oculus Rift gjør vognfører i stand til å navigere mer selvstendig etter vognkommandørens intensjon, i stedet for å måtte få nøyaktige kjøreinstruksjoner og operere med store blindsoner.

Dermed kan vognfører i større grad kjøre selvstendig, mens vognkommandør kan fokusere mer på stridssituasjonen.

Les også: Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn

Foto: Eirik Helland Urke
Foto: Eirik Helland Urke

Optimistisk

Major Ola Petter Odden i Combat Lab er optimistisk etter de første praktiske testene på Rena.

– Dette er et utrolig lovende konsept. Vi ser at brillene fortsatt mangler skjermoppløsning til å se godt på avstand, og de kan gi en viss svimmelhet hos vognfører. Men dette tror vi vil forbedres raskt, sier Odden til Teknisk Ukeblad.

Testene er foretatt med kommersielt og rimelig utstyr, noe som skal åpne for bred utrulling i norske panservogner. Combat Lab tror at systemet kan være operativt allerede om fem år, som er meget raskt i millitær sammenheng.

– Jeg kan se for meg at systemet er teknologisk modent om kanskje 2-3 år. Så trengs det en kvalifiseringsperiode for at utstyret skal "rugges” og gjøres klar for bruk i trafikken. Så kanskje er det klart om fem år, sier Ola Petter Odden.

Han understreker at en eventuell innføring i den norske Hæren avhenger av hvordan det passer inn i de generelle planene for materiellanskaffelser.

Les også: Her er Norges nye panservogn

Positive til Facebook

I Combat Lab er de postitive til at Facebook nå har overtatt Oculus Rift.

Vi tror det er veldig gunstig, fordi de nå har det som trengs av finansiering til å ta dette videre. Samtidig ser vi at det begynner å komme konkurrerende systemer, noe som gjør oss veldig optimistiske med tanke på å få gode nok briller, sier Ola Petter Odden til Teknisk Ukeblad.

Se også videoen øverst i saken.

Foto: Eirik Helland Urke
 

Les også:

Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet

Se britenes nye stealth-drone

Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.