I tre år har Christian Michelsen Research (CMR) jobbet med en seilbøye som styres via en nettside og satellitt.
Data som samles inn sendes fortløpende hjem og rapporteres på en internettside hos CMR.
– Så vidt vi vet har ingen andre utviklet en bøye som kan seile dit den får beskjed om eller holde seg på samme sted uten bunnfast forankring, sier avdelingsleder David Peddie ved CMR Instrumentation.
Mange bruksområder
Det er bare fantasien som kan sette begrensning for bruksområde. Utgangspunktet til CMR var imidlertid å erstatte faste eller mobile "engangsbøyer" som samler inn data om blant annet temperatur i vann og luft, trykk og vind, det vil si meteorologiske data eller om for eksempel vannkvalitet.
– Fordelen med den seilende bøyen er at vi kan dekke et større område og komme tilbake til samme sted flere ganger. Når batteriet skal skiftes, kan vi seil den til en base, sier Peddie, som allerede har fått flere innspill til nye bruksområder, deriblant oljeindustrien som har installasjoner på havbunnen.
Seilererfaring
Peddie har brukt 30 års erfaring som seiler til å utvikle farkosten som kan seile rundt i ett år før den må hjem og skifte batteri.
Skipskonstruktører har ikke vært inne i bildet, men sjøegenskapene og seilerevnen til den to meter lange prototypen skal være svært gode.
Tekniske spesifikasjoner er Peddie forsiktig med å avsløre.
Finner vei
Tester med prototypen viste at bøya med det stive glassfiberarmerte vingeformede seilet kan krysse i vind opp mot 15-20 sekundmeter. Høye bølger tålte den også.
Det er bare å programmere kursen, så finner seilbøyen ut hvordan den best kan seile seg fram. Et litiumbatteri er brukt i prototypen.
Spesifikasjoner
– Størrelse, bæreevne og en del andretekniske spesifikasjoner kan endres. Skipsbøyen vi har testet kan ta med inntil 10 kg last. Satellittkommunikasjon gjør at data kan lastes ned etter behov til vår server og så sender vi det videre til kunden eller oppdragsgiver. De bruker og behandler sine data videre, sier Peddie.
CMR har ikke hatt så mange kommersielle tanker i hodet rundt den seilende bøyen, som ikke engang har fått noe navn.
– Vi har utviklet kjøretøyet, nå kan andre finne ut hvordan de vil bruke den og til hva, sier Peddie.
CMR har tidligere opprettet nye selskaper som har tatt med nyutviklet teknologi og kommersialisert, enten alene, med nye eiere, eller i fellesskap med eksterne. Modell for kommersialisering av bøyen er ikke bestemt. Utviklingen er finansiert av Forskningsrådet og CMR.