Onsdag la Sevan Marine tall for første halvår i 2014. Selskapet har de siste årene vært gjennom en kraftig snuoperasjon og betalte i år for første gang utbytte til aksjonærene etter dette.
– Vi ser et større aktivitetsnivå, fortalte Sevan-direktør Carl Lieungh til fremmøtte analytikere under selskapets resultatpresentasjon på Hotel Continental i dag.
Les også: Sevan Marine unngår konkurs
Konkurrerer med skip
Sevan er mest kjent for det karakteristiske, sylinderformede flyterkonseptet. Ifølge Sevan er oljebransjens jakt på løsninger med lave kostnader gode nyheter.
– Vi er positive for FPSO-markedet, blant annet på grunn av våre kostnadseffektive løsninger, sier Lieungh.
Selskapets konkurrerer med leverandører av produksjonsanlegg med tradisjonell skipsform. Men Lieung mener deres konsept har en klar fordel fordi man med sylindriske flytere slipper et komplisert og dyrt svivelsystem, en såkalt turret, som gjør at fartøyet kan rotere rundt rørforbindelsen med havbunnen.
Flytende LNG-fabrikk
Analytikerne viste størst interesse rundt Sevans konsept for flytende LNG-fabrikker som ble presentert.
FLNG, flytende LNG-fabrikker, blir i halvårsrapporten omtalt som et av de raskest voksende markedene. Sevan har utviklet en konsept for en sylindrisk, flytende LNG-fabrikk for å sikre seg en posisjon.
– Det er fortsatt i en tidlig fase, understreket Lieungh, før han la til at selskapet har identifisert 20 prosjekter hvor de mener at Sevans runde konsept kan være egnet.
Vil ikke ut med pris
FLNG konseptet som Sevan har på tegnebordet har ifølge presentasjonen en kapasitet på 2,5 millioner tonn i året. LNG-anlegget på Melkøya har til sammenlikning en kapasitet på 4,3 millioner tonn i året.
Lieungh melder om positiv tilbakemelding fra flere internasjonale oljeselskaper, men ønsker ikke å navngi selskapene eller nevne noen pris for konseptet.
– Når vi ser hva slags turret som er nødvendig på noen av de skipsformede FLNGene, så mener vi at vi har en klar fordel, sier han.
Flyteren har videre en lagringskapasitet på 220.000 kubikkmeter flytende naturgass. Selskapet samarbeider med et av de store koreanske verftene om utvikling av konseptet, heter det i presentasjonen.
Snuoperasjon
Driftsresultatet tilsvarte 17,2 millioner kroner for første halvår 2014, som tilsvarer drøye 6 millioner mindre enn tilsvarende periode i 2013.
Selskapet har de siste årene vært gjennom en stor snuoperasjon. Fra være på konkursens rand i 2011, betalte selskapet for første gang ut utbytte på 64,7 millioner kroner i utbytte i mai. Sevan melder at de også i kommende år satser på å betale ut utbytte.
Les også:
Her er 10 triks Statoil bruker for å virke miljøvennlige
Derfor vil Tord Lien hente opp oljen utenfor barndomshjemmet sitt