OLJE OG GASS

Skarv tauet til Stord

TAUES: BPs FPSO Skarv ble tauet inn til Stord og utrsutning ved Aker Solutions 1. mars. Over 1.000 personer skal jobbe om bord med ferdigstilling før instalasjonen går ut til feltet. Skipet er bygget ved Samsung i Geoje i Korea. Det tok 93 dager å seile fra Korea til Stord.
TAUES: BPs FPSO Skarv ble tauet inn til Stord og utrsutning ved Aker Solutions 1. mars. Over 1.000 personer skal jobbe om bord med ferdigstilling før instalasjonen går ut til feltet. Skipet er bygget ved Samsung i Geoje i Korea. Det tok 93 dager å seile fra Korea til Stord. Bilde: BP
Tore Stensvold
2. mars 2011 - 11:25
Vis mer

På det meste vil 1200 personer være i gang med døgnkontinuerlige arbeider om bord på Skarv mens det ligger til kai ved Aker Solutions på Stord.

Aker Solutions skal i løpet av en drøy måned ferdigstille skipet. Oppdraget omfatter blant annet testing av utstyr og systemer samt arbeider på dreieskiven (turreten).

Les også: Interaktiv BP på Oljemuseet

Ut i april

I tillegg skal tre propeller monteres. Det skal kjøres fullt skift i kontrollrommet på skipet.

Ifølge BP vil skipet bli klart til å taues ut på Skarvfeltet i Norskehavet for oppankring i april. I løpet av sommeren skal alle oppkoblinger av strømningsrør utføres og testes. Produksjonsstart er planlagt til tredje kvartal i år.

Lang tur

FPSO-en Skarv er bygget ved Samsung Verft i Geoje i Sør-Korea. Den 15.000 nautiske mil lange turen gikk på 93 dager, akkurat som planlagt. Plattformsjef Sverre Østerdal har vært med skipet siste etappe fra Gran Canaria til Norge.

Skipet kom til Stord tirsdag formiddag, mens landgangen først er på plass klokka 22. onsdag kveld. Det gikk over ett døgn til å få på plass de 12 fortøyningene.

Røsker ut

Det har foregått arbeider om bord på skipet under tauing, opplyser plattformsjefen til BPs nettsider.

– Vi har jobbet intenst med å forberede oss for oppholdet på Stord. Utstyr som ikke møter våre offshorekrav har blitt fjernet og vi har sikret verktøy og utstyr som skal være med ut på feltet, sier Østerdal.

Travle tider

Han opplyser at det for øvrig har vært vanlig drift av aksepterte systemer, opplæring og overtakelse av nye systemer underveis.

– Vi har også personell fra commissioning og leverandører om bord som har utført en del konstruksjonsarbeid. Ved ankomst på Stord er det stor aktivitet om bord og mange på land er engasjerte i planleggingen. Dette blir en travel periode for alle i prosjektet, sier Østerdal.

Les også:

Skarv-kontrakt på 2 milliarder for Røkke

Skarvkontrakt til Vetco Gray

Flytende Skarv-løsning

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.