– Kanskje en Star Trek-opplevelse innen vår livstid ikke er en så fjern mulighet, sier Dr. Harold White, leder for NASAs seksjon "Eagleworks avanserte propulsjonsfysikk-laboratorium" i en artikkel i 2012 om det å oppnå såkalt "warp drive" for romtransport.
NASA vil ikke ta sjansen på at noen andre skal oppnå overlyshastighet før dem, hvis det i det hele tatt er mulig. Denne oppgaven har Eagleworks fått på fanget, og på bakgrunn av deres kalkulasjoner og beregninger, har de fått en illustratør til å skissere hvordan framtidens IXS Enterprise kan se ut.
Hos Eagleworks forsker de på framdrift av den svært avanserte typen. De har ifølge Gizmodo også forskningsprosjekter på ionemotorer og plasmapropulsjon.
Mark Rademaker har laget en rekke konsept-illustrasjoner på hvordan fartøyet som skal kunne reise raskere enn lysets hastighet skal kunne se ut. Bildene er gjort tilgjengelige på Flickr.
Les også: Googles mystiske supermaskin skal utnytte kvantemekanikk
Star Trek-teknologi i horisonten
Overlyshastighetsystemer, eller FTL-systemer, er nok aller best kjent som "warp drive" gjennom science fiction-serier som Star Trek. Og selv om teknologien forskes seriøst på, er den per i dag nærmere fiksjon eller virkelighet. Enn så lenge.
Hos NASA kan man lese om hva de anser som dagens status på reise innen overlyshastighet på siden Status of "Warp Drive".
Spesiell relativitetsteori skal være en av utfordringene som oppsummerer problemet med å oppnå overlyshastighet.
Regel nummer 1: Avstanden en reiser avhenger av hvor fort en beveger seg og hvor langt en forflytter seg. Dette er ikke en mer avansert tanke enn at en vil ha kjørt 60 kilometer ved å kjøre framover i 60 km/t hastighet i én time.
Regel nummer 2: Dette er ifølge NASA den tankevekkende delen. Uansett hvor fort du beveger deg, vil du alltid observere lysets hastighet som den samme.
"Så når vi begynner å bevegelse oss i hastigheter som nærmer seg hastigheten vi søker informasjon om, blir informasjonen fordreid," skriver NASA.
Her forklarer Dr. Harold White seg utfyllende om designen:
Les også:
Slik bygger den norske forsvarsindustrien relasjoner til Pentagon