KLIMA

Slipper CO2-avgift

Tore Stensvold
24. jan. 2011 - 14:50

I fjor vedtok regjeringen at det skal betales CO2-avgift på LNG fra og med 1. september 2010.

Mens gassdrevne skip i innenriks gods- og passasjertrafikk fikk fritak, måtte forsyningsskip som går til og fra oljeplattformene og land betale CO2-avgift.

Det mente skipsfartsmiljøet var som et skudd for baugen for dem som satset på miljøvennlig gassdrift.

Nødvendig miljøsignal

Nå har regjeringen ombestemt seg. Det gleder rederiene.

– Med denne endringen sender Regjeringen et tydelig og svært positivt signal til miljøbevisste rederier, sier seksjonsleder Thomas Saxegaard i Rederiforbundet.

Mindre utslipp

Et forsyningsskip som bruker LNG som drivstoff har 80–90 prosent lavere utslipp av NOx enn et dieseldrevet skip, så å si ingen nullutslipp av svovel og partikler. I tillegg er utslipp av CO2 redusert med 20 prosent.

Regjeringen vil i Revidert nasjonalbudsjett til våren endre avgiftspolitikken og lar fritaket for offshoreskip få tilbakevirkende kraft. Det som alt er innbetalt, vil refunderes.

Satser på LNG

Det kommer rederiet Eidesvik til gode. Rederiet har gått foran og satset på LNG-drift siden 2003. Da ble Viking Energy som første offshorefartøy utstyrt med gassdreven motor. Rederiet har nå tre LNG-drevne skip i flåten og to til under bygging.

Tilliten gjenvinnes?

Rederiforbundet mener regjeringen når gjenvinner tillit til den vedtatte maritime strategien "Stø kurs".

– Regjeringen har ved flere anledninger uttrykt som strategisk målsetting om å få skipsfart til å legge om til gassdrevne fartøy. Gjennom framleggelsen av avgiftsfritaket viser regjeringen at den raskt har satt seg inn i saken og at den aktivt vedstår seg sine høye ambisjoner for en mer miljøvennlig skipsfart, sier Saxegaard.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.