I dag er oljeprisene de laveste siden 2009 - nede på rundt 45 dollar fatet. Også gassprisene er i fall.
Den viktigste gassprisen for Norge er prisen på den britiske gassmarkedsplassen NBP (National Balancing Point).
– Gassprisen i Storbritannia er nå like lav som den var i august, til tross for at det er vinter, forteller gassanalytiker Karen Sund i Sund Energy til Teknisk Ukeblad.
Enda lavere på kontinentet
Prisen er nå 7 dollar per enhet (MMBtu, millioner britiske varmeenheter). Dette tilsvarer omtrent 2 kroner per kubikkmeter gass, takket være lav kronekurs.
Vanligvis er gassprisen høyere om vinteren, når mer gass brukes til oppvarming. Ved siden av Storbritannia, er kontinentet det viktigste markedet for norsk gass. Der er prisene enda lavere.
Konsekvensen lavere fortjeneste for produsentene og lavere inntekter til staten.
– Den største taperen er staten, sier Sund.
Les også: Oljeprisfallet er ingen kortsiktig korreksjon
Kan påvirke gassprisene
Norge kan gjøre svært lite for å påvirke oljeprisen. Men med gassprisene har vi større muligheter, dersom vi vil, ifølge Sund.
– I Europa koker det ned til hva Norge og Russland vil gjøre, sier Sund.
Hun forteller at tidligere har de fleste store produsenter holdt tilbake for å få opp prisen, men ikke Norge.
– Tidligere har Norge levd godt når de andre har kuttet. Russland har kuttet 10-20 prosent og Norge har vært gratispassasjer, sier Sund. Hun legger til at Statoil i 2014 kunngjorde at de ville tilpasse tilbudet mer til etterspørselen og vurdere å holde tilbake i perioder, på liknende måte som i kraftmarkedet.
– Nå spørs det hva Norge vil gjøre, det er ingen vits i å holde tilbake gassen langsiktig, dersom EU ikke vil ha den i fremtiden, sier hun med henvisning til signalene fra EU om hvilken rolle gass skal spille i deres fremtidige energiforsyning.
Les også: Nå er ingen av prosjektene i Barentshavet lønnsomme
Lite kulde
Årets fravær av kulde har også gjort sitt til å holde gassprisene nede. I tillegg til lav bruk av gass til kraftproduksjon og mye gass på lager. Det gjør Norges handlingsrom mindre for å påvirke gassprisen, men store leveranser kan senke prisen ytterligere.
– Samtidig er det mye LNG tilgjengelig for Europa, og som nå selges til de samme markedsprisene som rørgassen, forteller hun.
Sund legger til at noe gass forsatter selges på oljelink, altså at prisen er knyttet til oljeprisen, men at dette skjer i mindre grad enn tidligere. Fremover kan denne godt få enda lavere pris enn markedsprisen.
Les også: Derfor kan oljekrisen faktisk være en fordel
Ikke lystig
Utsiktene for oljeinvesteringer har utover høsten blitt omtalt som stadig dystrere. Ifølge Sund ser det ikke spesielt mye lystigere ut for rene gassprosjekter, og enda mindre lystig for eventuelle gassprosjekter i Barentshavet.
Spotprisen på LNG i Asia er nå under 10 dollar per enhet (MMBtu, millioner britiske varmeenheter). Dette tilsvarer omtrent 2,9 kroner per kubikkmeter gass.
– En del av de store LNG-prosjektene har indikert at de trenger 18 dollar per MMBtu, forteller Sund og legger til at dersom flere av de store prosjektene som står i køen gjennomføres, så vil det presse LNG-spotprisen ytterligere ned fordi det blir enda mer gass tilgjengelig i markedet.
Ordene «utsettelse», «annullering» og «kostnadskutt» vil prege LNG-delen av gassmarkedet i 2015. Det mener analyseselskapet PIRA Energy Group.
Les også: Trodde du oljeprisen var lav nå? Hør hva disse ringrevene har å si
Norge selger mer gass enn olje
I november var eksportverdien av norsk gass høyere enn eksportverdien av olje. På flere måter er gass blitt større enn olje for Norge.
– Gass er viktigere enn olje målt i omsetning. Men det er ikke sikkert at fortjenesten på gass er større enn fortjenesten på olje, fordi det er større kostnader knyttet til gass, forteller hun.
Mens gass fra oljefelt kan være nesten gratis å produsere, er det andre kostnader fra rene gassfelt. I tillegg er transport- og lagerkostnader generelt høyere enn for olje.
Stabil eksport
Ferske tall fra Gassco viser at det i 2014 ble transportert 101 milliarder kubikkmeter gass fra norsk sokkel til terminaler i Tyskland, Belgia, Frankrike og Storbritannia.
Det er en nedgang på 1,5 milliarder kubikkmeter sammenlignet med 2013.
Les også: