Natt til søndag norsk tid ble det over 9000 tonn tunge Valemon-dekket lastet over på transportskipet som skal frakte det til Nordsjøen.
Nå skal plattformdekket sveises fast på Dockwise Triumph og om to uker setter transportskipet kursen mot Nordsjøen.
Plattformdekket er det første Statoil bygger i Asia.
Les også: Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder
Skjøvet om bord
Plattformdekket til Valemon veier 10.721 tonn med sjøsikring, løftevekten er 9750 tonn.
For å laste det ombord på transportskipet, ble dekket skjøvet fremover på en skinnegang og ombord på fartøyet. Sakte, men sikkert jobbet et hydraulisk system for lastingen.
Fjære sjø, samt ballastering sørget for at overgangen var helt jevn mellom skinnegangen på dekk og på kaien.
Teknisk Ukeblad var ombord på plattformdekket for omtrent to uker siden. Da var verftsarbeiderne i Snart seiles «Statoils store Korea-test» til Nordsjøen og Dockwise Triumph lå til kai ved siden av plattformdekket.
Les også:
– Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende
Her velsigner thailandske munker Aibels kompressormodul
– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia