Om kort til får Stockholm verdens første hurtigladende ferge. Fergen, ved navnet E7S Movits er den første rene el-fergen av sin størrelse.
Største av sin sort
Fergen Movitz, er et 75-fots fartøy med plass til 100 passasjerer.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Den har tidligere blitt drevet av en 335 hestekrefters dieselmotor, men gjennomgår nå ombygging og vil drives av to 125 kilowatts elektriske motorer.
– Det er dermed den største rene el-fergen som finnes, forteller Joachim Skoogberg i Echandia Marine Sweden AB som står for ombyggingen av båten.
Hurtiglading er i dag normalt for biler, men ikke for ferger.
– Dette er den første fergen som kan lades med hurtiglader, sier Skoogberg.
Les også: Batterihybrid-ferge sparer nær 40 prosent drivstoff
Billig drift
Siden fergen blir en ren el-ferge vil den i prinsippet være både lydløs og uten utslipp.
– Båten kommer til å bli billigere og rene å kjøre. Vi regner med at operatørene kan spare mellom 20 og 30 prosent i løpende kostnader ved å gå fra diesel til el, forteller Skoogberg.
Båten skal drives av et for nikkelmetallhydrid-batteri (NiMH), noe som er årsaken til at hurtiglading er mulig.
– NiMH-batterier gir høy effekt umiddelbart, og kan derfor lades veldig raskt, sier Skoogberg.
Det vil installeres spesialutviklede hurtigladere på havnen som kun er beregnet på fergen.
Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter
Blir ikke stående
Båten kan lades med så mye som 600 kilowatt, og bruker ikke mer enn ti minutter på å lade før avgang.
– Etter ti minutters lading kan båten kjøre i en time før den igjen må lades i ti minutter, forklarer Skoogberg.
Dersom fergen skulle være så uheldig at den går tom for strøm, har den en dieselgenerator som kan føre den tilbake til ladestasjon.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
– Det er dermed ingen mulighet for at den blir stående midt på vannet, sier Skoogberg.
Les også:
Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm
Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler
Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler