MS COLOR MAGIC: Maritim21 overleverte i dag rapporten med anbefalinger for å sørge for at Norge er ledende nasjon på alle verdens hav og med en næringsklynge ingen er i nærheten av i 2020.
Hovedkonklusjonen er at satsingen må spisses inn mot sju hovedområder og at det etableres store, nasjonale forskningsprogram.
Dette vil kreve om lag 505 millioner kroner i ti år fra myndighetene og om lag det samme fra næringen.
Næringens ønsker
Maritim21 ble etablert høsten 2009 og 400 personer og et 100-talls bedrifter har vært med på å konkretisere mål og handlingsplaner.
Det brede engasjementet fra næring, undervisning og forskning ble symbolsk markert da rapporten gikk fra hånd til hånd blant et titall sentrale representanter før styreleder i Maritim21, Yngvil Åsheim, overleverte rapporten.
Les også: Opplever Asia som trussel
Ingen pengeløfter
Nærings- og handelsminister Trond Giske lovet ikke 505 millioner kroner i året, men understreket at regjeringen har blinket ut den maritime klyngen som et satsingsområde.
– Vi kan ikke være best på alt i et lite land som Norge. Vi må være spisset i konkurransen med utlandet. Jeg kan ikke love at vi vil gjennomføre alt som står i dette dokumentet, men vi satser på denne næringen, sa Giske og viste til at regjeringen allerede har gjort mye.


Nikker tilfreds
Det sier de fleste av næringsrepresentantene seg godt fornøyde med.
Konserndirektør Torfinn Kildal i Kongsberg Maritime er positiv og mener ministeren er med på å skape et godt samarbeidsklima. – Giske er entusiastisk og genuint opptatt av næringen, det er tydelig, sier han til Teknisk Ukeblad.
Styreleder i Kleven Maritime, Kjersti Kleven, forventet ikke at Giske skulle love penger i dag.
Ambisiøst
– Næringsdepartementet styrer ikke alle vertikalene som må være med og bidra her, sier Kleven og viser blant annet til at forskning og undervisning er viktige områder for å gjennomføre de ambisiøse målene i Maritim21-dokumentet.
Prosjektet Maritim21 er satt i gang etter initiativ fra Nærings- og handelsdepartementet. Målet har vært å finne hvilke områder Norge skal satse på innen maritim industri fram mot 2020.
Visjonært
Styreleder Yngvil Åsheim i Maritim21 understreket at Norge må satse på store, tunge forskningsprosjekter som drivkrefter. Ett av tre hovedmål er å være verdensledende,mens visjonen er å være den mest attraktive lokalisering for globalt, kunnskapsbasert og miljørobust maritimt næringsliv. Slikt koster.
.png)

– Det må til for å trekke verdens beste forskere til Norge, understreket Åsheim.