MS COLOR MAGIC: Maritim21 overleverte i dag rapporten med anbefalinger for å sørge for at Norge er ledende nasjon på alle verdens hav og med en næringsklynge ingen er i nærheten av i 2020.
Hovedkonklusjonen er at satsingen må spisses inn mot sju hovedområder og at det etableres store, nasjonale forskningsprogram.
Dette vil kreve om lag 505 millioner kroner i ti år fra myndighetene og om lag det samme fra næringen.
Næringens ønsker
Maritim21 ble etablert høsten 2009 og 400 personer og et 100-talls bedrifter har vært med på å konkretisere mål og handlingsplaner.
Det brede engasjementet fra næring, undervisning og forskning ble symbolsk markert da rapporten gikk fra hånd til hånd blant et titall sentrale representanter før styreleder i Maritim21, Yngvil Åsheim, overleverte rapporten.
Les også: Opplever Asia som trussel
Ingen pengeløfter
Nærings- og handelsminister Trond Giske lovet ikke 505 millioner kroner i året, men understreket at regjeringen har blinket ut den maritime klyngen som et satsingsområde.
– Vi kan ikke være best på alt i et lite land som Norge. Vi må være spisset i konkurransen med utlandet. Jeg kan ikke love at vi vil gjennomføre alt som står i dette dokumentet, men vi satser på denne næringen, sa Giske og viste til at regjeringen allerede har gjort mye.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nikker tilfreds
Det sier de fleste av næringsrepresentantene seg godt fornøyde med.
Konserndirektør Torfinn Kildal i Kongsberg Maritime er positiv og mener ministeren er med på å skape et godt samarbeidsklima. – Giske er entusiastisk og genuint opptatt av næringen, det er tydelig, sier han til Teknisk Ukeblad.
Styreleder i Kleven Maritime, Kjersti Kleven, forventet ikke at Giske skulle love penger i dag.
Ambisiøst
– Næringsdepartementet styrer ikke alle vertikalene som må være med og bidra her, sier Kleven og viser blant annet til at forskning og undervisning er viktige områder for å gjennomføre de ambisiøse målene i Maritim21-dokumentet.
Prosjektet Maritim21 er satt i gang etter initiativ fra Nærings- og handelsdepartementet. Målet har vært å finne hvilke områder Norge skal satse på innen maritim industri fram mot 2020.
Visjonært
Styreleder Yngvil Åsheim i Maritim21 understreket at Norge må satse på store, tunge forskningsprosjekter som drivkrefter. Ett av tre hovedmål er å være verdensledende,mens visjonen er å være den mest attraktive lokalisering for globalt, kunnskapsbasert og miljørobust maritimt næringsliv. Slikt koster.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– Det må til for å trekke verdens beste forskere til Norge, understreket Åsheim.