Optimarin Ballast Systems (OBS) skal tilpasses de 24 skipene som allerede er i drift.
Kontrakten er verdt 100 millioner kroner og kommer i etterkant av en ordre på OBS til åtte nybygg for Saga og japanske NYK, ett av verdens største rederier med 850 skip i flåten.
Saga Shipholding er datterselskap av NYK.
Les også: IMO-krav til skipsutslipp
Tusenvis omfattes
IMO-regler krever at alle nye skip fra 2016 skal ha rensesystem for ballastvann for å hindre overføring av marine arter til fremmede farvann.
Det er overgangsregler for eksisterende skip.
Cirka 50.000 skip vil omfattes av kravene i løpet av noen år. Det innebærer at markedet for retrofit, det vil si tilpassing av systemer til eksisterende skip, er enormt.
Optimarin hevder at cirka 11.000 skip i perioden 2013-2016 vil installere ballstvannrensesystem når skipene er inne til obligatorisk femårsklassing.
Les også: Sertifiserer energispareplan
To norske
De to norske leverandørene med egenutviklet teknologi, Optimarin fra Stavanger og Ocean Saver i Drammen, har IMO-godkjente anlegg og er godt etablert i markedet.
Optimarin har en samlet ordreserve på 250 millioner kroner, tilsvarende anlegg til 110 skip.
Les også: