Strategien er norsk, selv om STX OSV i hovedsak er sørkoreanskeid og notert på Singapore-børsen: Det satses friskt på offshore-markedet i Brasil.
I mars besluttet STX OSV å investere i enda et verft i Brasil, selskapets andre i landet.
Verftet bygges i Suape Industrial area i staten Pernambuco. Det vil tredoble leveringskapasiteten til STX i Brasil. Første skip påbegynnes allerede i 2012.
Norsk Industri:
Tregt i Vietnam
STX har brukt litt lenger tid på å komme i gang på sitt verft i Vietnam. Beslutningen om å etablere det ble tatt midt under kontraheringsboomen i 2007.
Først i april i fjor kunne STX OSVs nye verft Vung Tau i Vietnam formelt åpnes. Ikke lenge etter ble det første skipet derfra levert, og skip nummer to forlot verftet i november, ifølge årsberetningen til STX OSV.
Mange ordrer
Ved årsskiftet hadde STX OSV 49 skip i ordreboka, derav 36 med eget design. Ordreinngangen i 2010 ble veldig god, nesten tre ganger høyere en i 2009.
Verdien på kontraktene var på over 12,5 milliarder kroner for 27 skip. I fjor leverte STX OSV 21 skip.
Etter første kvartal, var odreboka på 57 skip til en total verdi på nær 30 milliarder kroner. Syv skip ble levert i løpet av kvartalet.
Mer offshore
Selskapet mener å være godt posisjonert for leveranser til olje- og gassindustrien, ikke bare i Norge, men også i andre verdensdeler.
Ifølge årsberetningen til STX, legger konsernet vekt på å ligge i forkant med innovative løsninger. Skipene skal kunne møte enda tøffere utfordringer, både med ekstreme dyp, tøffere klimatiske forhold som is, samt strenge miljøkrav til egne skip og til offshoreaktivitet i mer sårbare områder.
– Vi venter å ha en fordel i et slikt marked, heter det i årsrapporten.
Les også:
Fiskerstrand tar Europa med ferjer