INDUSTRI

Syv verft kjemper om Nordlys

Tore Stensvold
14. nov. 2011 - 14:56
Vis mer

Hurtigruten trenger minst en uke på å gå gjennom budene og sammenligne dem.

– Det er høyst forskjellig innhold i tilbudene. Det tar derfor tid å gå gjennom dem og få et best mulig sammenligningsgrunnlag, sier Kjell Hansen, inspektør i Hurtigruten.

De tre norske

Nordlys ligger fortsatt ved kai hos Fiskerstrand i Sula kommune. Fiskerstrand Verft er ett av de norske som har levert inn tilbud.

I tillegg har Bergen Group og Kleven Maritime lagt inn tilbud.

Nordlysbrannen: Nordlysbrannen: Løse bolter og sprekk i dieselrør

Kunnskap: Erfarne maskinsjefer og sjøfolk er kritiske til SHTs konklusjon om brannårsak. Bildet er fra motorrommet like etter at skipet kom til Fiskerstrand Verft for reparasjon.
STRIPPES: Ikke mye brukbart igjen rundt styrbord motor på Nordlys. Rederiets folk klargjør en del før et verft får jobben med å bygge både motor og maskinrom opp igjen. Tore Stensvold

Tysk og polsk

De tyske verftene Blohm+Voss, Lloyd Werft og Bredo har også lagt inn bud. Det polske budet er fra Remontowa.

– Vi har planer om å bestemme verft i løpet av torsdag 17. november, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum.

Klar i mars 2012

Hurtigruten antar ut fra tilbudene at reparasjon og oppbygging av skipet vil ta rundt fire måneder.

Skipet skal etter planen i rutetrafikk igjen fra 20. mars, opplyser Norum.

Søsterskip

Nordlys har to søsterskip: Richard With og Kong Harald, bygget ved samme verft og med samme motor og utstyr. Hurtigruten opplyser at begge skip er gjennomgått og sikret for å hindre brann.

Les også: Ingen pålegg til Hurtigruten

LØS: Her sto dieselpumpen som SHT mener er opphav til brannenom bord på Nordlys. Løse bolter kan ha medført materialtretthet i et dieselrør. Olje sprutet ut på indikatorkran som hadde temperatur på over 220 grader, og som dermed satte i gang brannen.
LØS: Her sto dieselpumpen som SHT mener er opphav til brannen om bord på Nordlys. Løse bolter kan ha medført materialtretthet i et dieselrør. Olje sprutet ut på indikatorkran som hadde temperatur på over 220 grader, og som dermed satte i gang brannen. Tore Stensvold

Tettet sprekk

Etter brannen 15. september, ble skipet tauet til Fiskerstrand Verft. Skipet tok i vann på grunn av skader i skroget ved stabilisatoren på babord side.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Sprekken oppsto da skipet ble tauet til kai i Ålesund.Stabilisatorene var ute da brannen oppsto. Sammenstøt mot kaikanten medførte sprekk rundt stabilisatorfestet og vann trengte inn.

Ved Fiskerstrand er skroget reparert på permanent basis. En del av de røykskadde områdene er vasket ned og sot fjernet.

Stripper til motorblokka

Motoren som brant må plukkes fra hverandre og bygges opp igjen. Antakelig er det bare motorblokka som kan brukes.

Også det meste annet i maskinrommet må strippes helt ned og bygges opp.

Den andre hovedmotoren, på babord side, er uskadd.

Vannskader

Flere kjølerom, mannskapslugarer og lagerrom lå under vann mens skipet hadde kraftig slagside ved kaia i Ålesund. Dette må rives ut og bygges opp igjen.

Fram til et verft overtar for å sette skipet i stand, er det bare mannskap fra Hurtigruten om bord for å ivareta skipet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.