Stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Høyre er bekymret etter alle ulykken med raske fritidsbåter.
Hun vil be samferdselsministeren om at Statens havarikommisjon for transport (SHT) får plikt til å undersøke alvorlige ulykker også med fritidsbåter. I dag har SHT mulighet, men ikke plikt, til å granske.
Lovendring
Schou stiller spørsmål til samferdselsministeren om hun ikke skal pålegge SHT å etterforske alvorlige fritidsbåtulykker. I dag er det politiet som etterforsker om det har skjedd noe straffbart. Schou mener SHT må på banen for å finne årsak og å trekke lærdom.
Schou mener derfor om at ber derfor om at bestemmelsen i Sjølovens §476, 3. ledd bør endres, slik at Havarikommisjonen blir pålagt å etterforske alvorlige ulykker i fritidsbåt, og ikke bare for yrkesfartøy slik situasjonen er i dag.
Les også:
Livsfarlig med brå sving i høy fart
Skylder på step-skrog
Kongelig norsk båtforbund (KNBF) har engasjert seg kraftig i saken. Generalsekretær Reidar Kjelsrud er bekymret etter at fem dødsfall etter tre ulykker med raske båter, spesielt RIB-er og båter med step-skrog som kan oppnå hastigheter opp mot 80–90 knop, og som går under betegnelsen familiebåter.
I sommer omkom tre personer, deriblant Kiwi-gründer Per Erik Burud, i en ulykke med step-skrogsbåt, skrog som slipper vannet og luftsmøres. Kjelsrud er ikke i tvil om at step-skrog og fart er nøkkelord for dødsulykkene, Han mener derfor at SHT bør granske dem og dermed komme fram til anbefalinger for å unngå flere.
Den kjente designeren Bård Eker har jobbet med step-skrog siden 2002 og lagte flere design for Hydrolift. Han mener step-skrog i seg selv ikke er farlig. Han mener man må se på hele konstruksjonen.


Ressursspørsmål
SHT har tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad at de ikke har noe imot en slik plikt, men at det vil kreve ytterligere ressurser eller reduksjon i antall undersøkelser av ulykker de nå er pålagt å granske.
– Vi har ikke kapasitet og ressurser til obligatorisk gransking av fritidsbåtulykker. Da vil det gå ut over våre undersøkelser av den kommersielle flåten og fiskebåtulykker, sier konstituert leder for avdeling Sjø i SHT, Morten Kveim. Han er imidlertid glad for engasjementet til KNBF og andre for økt fokus på sikkerhet til sjøs.
– Det er opp til politikeren eventuelt å endre Sjøloven og gi oss nytt mandat og ressurser, sier Kveim.