Buksér og Berging vant anbudet på en 10-årskontrakt med Statoil på eskortetauing til prosessanlegget på Kårstø.
Selskapet har selv utviklet konseptet for den nye taubåttypen med LNG-drift.
Gass-fordel
Statoil satte ikke som krav at det skulle være gassdrift, men legger vekt på miljøaspektet ved tildelingen.
– Det kan ha vært avgjørende for at vi vant, sier kommersiell direktør Vetle J. Sverdrup i Buksér og Berging til Teknisk Ukeblad.
Han vil ikke røpe for mye om prosjektet foreløpig.
– Dette er et stort prosjekt. Det er verdens første taubåter som skal gå på LNG, sier Sverdrup, som derfor vil holde kortene tett til brystet.
Støtte
Selskapet har fått tilsagn om støtte fra NOx-fondet på inntil 350 kroner pr. kilo redusert NOx.
Ut fra beregningene om båtenes årlige utslipp, blir det henholdsvis 8,7 millioner kroner (reduksjon på 25 tonn NOx) og 9,1 millioner kroner (reduksjon på 26,05 tonn NOx).
Utviklet selv
De to fartøyene blir ca. 35 meter lange, 14 meter brede og vil utstyres med to gassmotorer, hver på 1.700 kWh, med direkte drift på propell. Gasstanken vil være på 90 m³.
Buksér og Berging vil ikke foreløpig gå ut med motorfabrikant, men det blir en ren gassmotor, det vil si ikke dual fuel som går på både gass og diesel.
– Vi har prekvalifisert tre-fire verft, men har ikke gjort endelig valg, sier Sverdrup.
Skipene skal være ferdig bygget til september 2013.
10+10 år
Statoil tegnet avtalen med Buksér og Berging på vegne av operatøren Gassco AS på Kårstø for å sikre ny taubåtkapasitet for å assistere skipene som anløper Kårstø.
10-årskontrakten omfatter leie av to eskortetaufartøyer på fulltidsbasis og opsjon på en havnetaubåt. Havnetaubåten vil være et eksisterende fartøy fra rederiets flåte av tilsvarende fartøy av relativt nyere årgang. Kontraktsverdien er på 900 millioner kroner. Det opsjon på forlengelse i ytterligere 10 år.
Buksér og Berging AS har i dag kontrakt på taubåter til Statoils anlegg på Mongstad og Melkøya.