Norske Effect Ships International har patent på "air lifted vessel", det vil si skipsskrog som delvis ligger på en luftpute i sjøen for å redusere friksjon.
I september 2008 søker shipping- og industrikonsernet Stena om patent på en teknikk som til forveksling er svært lik.
Bakgrunn: Lurt av Stena
Skrev under NDA
Problemet er at to toppsjefer i Stena i 2002 ble innviet i ESIs patenterte teknologi, mot å undertegne en avtale med 20 års virketid om å holde hemmelig og ikke benytte den informasjon de da fikk tilgang til (NDA – non disclosure agreement).
En av dem som skrev under 6. november 2002, er Henrik Nordhammar. Han er nå prosjektleder i Stena Teknik og følger opp nybygg og utviklingsprosjekter, deribalnt modelltetser av Stena Airmax.
Patentprotest
ESI ved administrerende direktør Ulf Tudem, har skrevet innsigelser til Stenas patentsøknad og bedt om møte med Stena for å diskutere hvordan de kan løse patentstriden.
Tidligere i høst toppet striden seg med krasse ord og vendinger og hissig brevutveksling.
Les også: Avviser patentbrudd
Møter?
Tudem gikk blant annet ut i Teknisk Ukeblad og beklaget seg over at det var vanskelig å få gehør hos Stena.
Da TU litt seinere sjekket med Tudem om saken, sa han at det var kommet forslag fra Stena om møtedatoer i løpet av høsten.
Når TU nå ringer Ulf Tudem i ESI for å høre om de har hatt møter, er han svært ordknapp:
– Jeg kan ikke lenger uttale meg om saken i pressen, sier han.
Dialog
Fra Stena er det like taust:
– Ingen kommentar, sier Stena Tekniks Contract Manager, Stefan Lindquist. Han bekrefter imidlertid at det er dialog mellom Stena og ESI.
– Noe mer får du ikke ut av meg, sier han bestemt.
Les også: Oppgitt over Stena
Enige om taushet
Da TU tidligere i år snakket med ham, beklaget han at saken ble kjørt i pressen og ikke holdt mellom partene.
Når begge parter nå er tause, tyder det på at de har hatt møter og blitt enige om ikke å prosedere saken i pressen.