Svensk industri jobber for å opprette et elbilknutepunkt rundt bilmiljøet på sør-vestkysten. Sentralt i planene står flyttingen av Think fra Norge til Trollhättan og Saab eller Pininfarina i Uddevalla.
Dette skjer samtidig som at Think nå søker pengestøtte hos åtte amerikanske stater for å etablere en fabrikk nummer to i USA.
– Investorer krever flytting
Miljøbilorganisasjonen Power Circle og teknologiutviklingsselskapet Innovatum har denne uka søkt den svenske regjeringen om 155 millioner kroner i støtte til etableringen.
– For å lykkes med å flytte Think til Sverige, er det viktig å få dette på plass innen tre-fire uker fra 1. mars, heter det i brevet til næringsminister Maud Olofsson.
Det sammenholder med fristen Think har fått fra den norske gjeldsnemnda til å reise ny kapital.
Ifølge brevet skal både norske og svenske investorer stå klare med ny kapital hvis, og bare hvis, bedriften flytter til Sverige.
Heller Sverige enn konkurs i Norge
I brevet til næringsdepartementet skriver Power Circle og Innovatum:
– Think har gitt følgende klare beskjed: Vi er klare til å flytte produksjonen, utviklingen og hovedkvarteret til Sverige. Den samme beskjeden har gått til Storbritannia, der myndighetene har gitt positiv respons.
Les hele brevet her hos Ny Teknik
Styreleder Svein S. Jacobsen i Think Global bekrefter innholdet:
– Altså, det beste for bedriften og de ansatte vil være å drive videre i Norge. Hvis ikke det lar seg realisere, må vi finne andre løsninger. Vi vil heller drive videre i Sverige enn å gå konkurs i Norge, sier Jacobsen til Teknisk Ukeblad.
Frir til England, USA og Sverige
Tidligere toppsjef i Think, Jan-Olaf Willums, var torsdag i Stockholm i møte med blant andre Power Circle og svenske myndigheter.
Willums er i dag styremedlem i Think Global AS som han eier 7,7 prosent av.
Det skjedde parallelt med at nåværende Think-direktør, Richard Canny, var i et tilsvarende møte hos amerikanske myndigheter – nærmere bestemt ved Michigan Information Technology Center like utenfor bilbyen Detroit før å møte representanter fra åtte amerikanske stater.
– Vi jobber bredt på mange fronter. Det betyr at vi ser både til Sverige, England og USA for å se om myndighetene der er villige til å støtte oss i motsetning til norske myndigheter, sier Jacobsen.
Tenker ikke nok på Think
Styrelederen i Think Global sier han er meget skuffet over manglende bidrag på hjemmebane nå som finanskrisa har rammet elbilprodusenten.
– Verken Innovasjon Norge eller Investinor viser særlig interesse for Think. Men så snart vi henvender oss i utlandet, står de i kø. Norske myndigheter er helt i front når det gjelder brukerinsentiver for elbiler, men ikke på elbil som industrielt satsingsområde. Det er tydeligvis definert ut av Norge. På tross av at vi fortsatt har to års forsprang på alle andre, hevder Jacobsen.
Der får han støtte hos prosjektleder Christer Asplund i Power Circle:
– Vi planlegger å rulle ut 600.000 elbiler i Sverige innen 2020. Og ettersom Think er først, er det naturlig å samarbeide med dem, sier Asplund.
Det er allerede et konkret samarbeid om etablering av flere demonstrasjonsprosjekter for elbiler.
– Når neste generasjon Think skal utvikles og produseres, tror jeg Sverige vil være en gunstig arena. Stikkord er det store nettverket av underleverandører, lavere kostnadsnivå og valuta som vil bidra til økt kostnadseffektivitet, sier Asplund.
Sentrum for elbiler
Direktør Tore Helmersson i Innovatum AB forteller at brevet til Maud Olofsson er en respons på hennes utfordring om å komme med konkrete forslag til å hvordan svensk bilindustri kan utvikles i en mer framtidsrettet retning.
– Think er et spennende produkt som er altfor bra til ikke å bli produsert. Dette er et prosjekt vi kan komme i gang med i morgen, dersom vi får noen statlige kroner, sier Helmersson.
Han forteller at planen er å opprette det de kaller et «dreamteam» for elbilutvikling der altså Think kan bidra og samtidig nyte godt av den eksisterende infrastrukturen og den brede erfaringen fra bilproduksjon. Innovatum har hittil jobbet mest med hybridteknologi.
– Men det begynner å haste. Konkurransen er i ferd med å hardne seg til, og det er mange bilprodusenter som nå har aggressive lanseringsplaner. Norge har foreløpig et forsprang, mens vi i Sverige ligger langt bak, sier Helmersson.