Denne uka ble det kjent at Think planlegger å starte produksjon av elbilen Think City i Elkhart, helt nord i delstaten Indiana i USA.
Les også: USA-bygget Think om ett år
Men selskapet er fortsatt ikke finansielt i mål, understreker styreleder Reidar Langmo.
Optimist
– Det er mye jobb som gjenstår. Selv om lånet vi har søkt om fra amerikanske energimyndigheter kommer på plass, må vi fortsatt ut og hente mer kapital, sier Langmo til Teknisk Ukeblad.
Think planlegger å investere 43,5 millioner dollar (255 millioner kroner) i fabrikkbygg og monteringsutstyr i USA.
Elbilprodusenten har søkt om delfinansiering gjennom det amerikanske energidepartementets låneprogram Advanced Technology Vehicle Manufacturing (AVTM) som ble etablert høsten 2008.
– Når vi ser på alt som er delt ut av støtteordninger og lån til selskaper som hittil har mye mindre å fare med enn Think, er jeg optimistisk på våre vegne, sier Langmo.
Trengte lokalitet først
Administrerende direktør Richard Canny i Think forteller til Teknisk Ukeblad at det er et kriterium å ha alle elementer på plass, deriblant lokalisering, før lånesøknaden blir endelig behandlet av DOE.
– Jeg tror vi oppfyller kriteriene godt. Vi er den type prosjekt AVTM etterlyser ved at vi har et ferdig produkt og raskt kan bringe norsk teknologi til USA med stor virkning, sier Canny.
Fra delstatsnivå og countynivå mottar Think økonomiske insentiver, deriblant skattelettelser, verdt om lag fem millioner dollar (30 millioner kroner), opplyser Think-sjefen.
Målet er å bygge opp anlegg og organisasjon i løpet av dette året, slik at de første elbilene kan produseres i første kvartal 2011. To år senere håper Think å kunne kjøre fabrikken for fullt, det vi si en kapasitet på 20.000 biler i året.
Ikke et konsept
Think City skal vises fram bilmessen som starter i Detroit over helga, North American International Auto Show (NAIAS).
Men Canny understreker at dette er ikke et arrangement selskaper bruker mye ressurser på.
– Det beste stedet for oss å vise fram Think City er ikke oppe på en scene blant konseptbiler, men kjørende ute på snølagte veier, påpeker han.
Canny betegner seg som «veldig fornøyd» med situasjonen i Think i øyeblikket, men kommer likevel med en advarsel knyttet til USA-satsingen:
– Nå er vi tilbake i produksjon i Finland, vi har sterke eiere, gode strategiske partnere, en solid ordrebank på 2.300 kunder og stor internasjonal interesse. Større produksjonsvolum vil bety lavere produksjonskostnad og bedre konkurranseevne, men vi skal likevel være forsiktig med å prøve å gjøre ting for raskt.