Skipet er bygget med Ulsteins X-bow design og levert fra Drydocks World Dubai 21. mars i år.
Skipet seilte fra Hammerfest 15. september etter innhenting av seismikk i Barentshavet. Seilasen på 3.000 nm til Cape Dezhnev i Beringstredet tok ni dager. Deretter gikk turen til New Zealand og nye oppdrag.
Isklasse
Polarcus Alima er et moderne 3D-seismikkskip med 12-streamere og har Ulsteins designbetegnelse SX134. Skipet har isklasse ICE-1A, som er en forutsetning for å seile Nordøstpassasjen.
Russland har åpnet for kommersielle seilaser i den korte perioden fra slutten av august til slutten av oktober da det er så å si isfritt i området.
Sparer dager
Seilasen blir tilrettelagt av norske Tschudi Arctic Transit AS gjennom sitt russisk-norske selskap Arctic Bulk AG og i samarbeid med Atomflot og den nordlege sjørute- administrasjonen i Moskva.
Ifølge Ulstein er besparelsen på åtte dager sammenlignet med transitt via Panamakanalen og 13 dager sammenlignet med transitt via Suezkanalen for seilasen mellom Norge og New Zealand.


Sparer penger
Administrerende direktør i Polarcus, Rolf Rønningen, sier at Nordøstpassasjen innebærer en ny sjøbru mellom to viktige markeder.
– Den vellykkede navigeringen av Polarcus Alima langs den nordlige ruten gjør at vi oppnår betydelige innsparinger i drivstoff, utslipp, og tid brukt på transitt, sier Rønningen i en pressemelding.
Polarcus har hovedkontor i Dubai med flere nordmenn i sentrale posisjoner.