Planen er å sette fem-seks testeksemplarer av Toyotas kommende plug-in-hybrid på norske veier i løpet av året.
Det ble kjent på et møte om overgang til plug-in-hybrid og elbiler på Energiuka torsdag.
Skåner hybridsatsing
– Det skal nå bygges opp en flåte av 500 Prius plug-in med litium-ionbatterier. Til høsten starter et treårig uttestingsprosjekt, og det ser nå ut til at Norge blir en av dem som får delta, forteller Per Arne Skramstad.
Han er informasjonsdirektør i Toyota Norge som for ett år siden inngikk et samarbeid med Energibedriftenes landsforening (EBL).
Les også: Plugger i norsk strøm
Nå legger han ikke skjul på at den voldsomme krisa bilindustrien står midt oppe i fører til visse justeringer.
– Både vi og alle andre har skrudd i sparepærene nå. Men det er sagt at miljøsatsingen i Toyota skal fortsette uberørt. Det er tross alt framtida, forteller Skramstad.
Kraftsmåtterier
På hybrid- og elbilseminaret påpekte Erik Skjelbred, direktør for produksjon og miljø i EBL, at fokuset vi nå ser på elektrifisering av veisektoren er ingenting mot det vi kommer til å se. Årsaken er at transport er i en særstilling når det gjelder klimapotensial.
– Dessuten går det rett i kjernen på EUs klimamål 20/20/20: bedre energieffektivitet, økt andel fornybar energi og reduserte klimagassutslipp, påpekte Skjelbred.
Sett fra leverandørsida er kraftbehovet som oppstår ved en full omlegging til plug-in-hybrider bare peanøtter, sa han. Rundt 4-5 TWh. Eller sagt på en annen måte: Bare halvparten av det som hvert år går tapt i det norske kraftnettet.
Ladestasjoner
På møtet ble det naturlig nok gitt en del oppmerksomhet til de 50 krisemillionene som regjeringen har bevilget Transnova og øremerket til nye ladestasjoner.
Holdningen blant flere var at det i første omgang nå gjelder å bygge opp flest mulig ladestasjoner fortest mulig. Da snakker vi om en enkel stikkontakt – 16 ampere, énfase, 230 volt og en jordfeilbryter.
Så får heller de intelligente ladesystemene, med for eksempel mulighet til raskere lading, sende strøm tilbake til nettet (vehicle-to-grid, V2G) og bidrag til kraftbalanse komme på lengre sikt. Balanseringsbehovet vil vokse i takt med antall vindturbiner på norsk jord.
Vil ha mer enn stikkontakt
Egil Falch Piene i Think Global advarte imidlertid mot fortsatt satsing på den gamle Schuko-kontakten.
– Schuko har ikke god nok ladesikkerhet og bør anses som en reserveløsning. Senest for en uke siden møttes bransjen i Berlin for å jobbe fram ny, felles standard. Det er ikke trukket noen konklusjoner, men man er i ferd med å enes mer og mer. De 50 millionene til ladestasjoner burde heller blitt brukt i en europeisk anbudskonkurranse. Da ville vi sett helt andre løsninger, sa Piene.
Ideer og innspill
Prosjektleder Tom Wigdahl i EBL fortalte at vi vil se mange konkrete forslag og løsninger knyttet til elbiler, hybridbiler og infrastruktur denne våren.
I april/mai kommer de første konklusjonen fra ressursgruppa som samferdselsminister Liv Signe Navarsete opprettet i før jul.
Les også: Vil foreslå billigere plug-in-hybrider
Deretter kommer ideene som ble klekket ut under Grønn Boks Energy Camp i januar. De skal presenteres på EVS24 i Stavanger i midten av mai.
Les også: