Flyindustrien har startet opp Farnborough airshow og det som ventelig blir arenaen der Boeing 737 Max kniper inn på ordreforspranget til Airbus 320 Neo.
Samtidig, med god nese for timing, varsler Airbus nå at produksjonen på A320 Neo allerede er i gang.
Les også: Fanger løpske fly
Fra design til produksjon
Nærmere bestemt er maskineringen av det første motorfestet («pylon») startet på flyprodusentens motorhus- og motorfeste-fabrikk i Saint-Eloi, midt i Frankrike.
Det høres kanskje smått ut, men som programdirektør Tom Williams sier i meldingen:
– Dette representerer overgangen fra design- til produksjonsfasen for verdens raskest selgende fly.
Nye motorer er den viktigste årsaken til at andre generasjon av 320-serien på papiret skal bli 15 prosent mer effektiv enn forgjengeren.
Grep nummer to, som allerede er introdusert på 320 Ceo, er oppoverbøyde vingetipper som i Toulouse går under navnet «Sharklets».
Les også: Vingefeil koster to milliarder
Mer titan
Men i tillegg er det summen av mange større og mindre designgrep som kniper noen effektiviseringsprosenter/promiller her og der.
Motorfester og –hus («naceller») er eksempler på det. De skal både takle større og tyngre motorer og gi mindre luftmotstand. På Neo-versjonen brukes det en større andel titan i motorfestene som i tillegg får en ny innkapsling i bakkant.
A320 Neo har to motorvalg, PW1100G-motorer eller CFM Leap-motorer, og skal leveres fra oktober 2015.
B737 Max får LEAP-1B-motorer, altså en videreutvikling av CFM56-motorene, og skal leveres fra 2017.
Les også:
Nytt vingedesign skal spare drivstoff