Stavanger/ONS: Saudi Aramco-toppsjef Khalid A. Al-Falih er trolig den mest prominente næringslivsgjesten under årets ONS i Norge.
Toppsjefen for verdens største oljeselskap fortalte om hvordan selskapet satser tungt for å blir ledende på 12 teknologiområder. Han nevnte blant annet at selskapet har utviklet en bil med eget karbonfangstanlegg.
– Vi er overbevist om at innovasjon og banebrytende teknologi kan sikre oss fremtidig konkurransedyktighet, sa Al-Falih.
Videre fortalte han at selskapet tredobler antall mennesker som jobber med forskning og utvikling, samt femdobler finansieringen av forskning og utvikling.
Innebygget karbonfangst
Al-Falih fortalte at Saudi Aramco forsøker å ta en ledende posisjon på omtrent 12 teknologiområder. Målet er blant annet å nå en utvinningsgrad på 70 prosent.
– Vi ser også etter gjennombrudd lenger ned i verdikjeden, som motorsystemer og innebygget karbonfangst, fortalte Al-Falih.
Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Saudi Aramco på ONS om karbonfangstprosjektet, uten at vi har fått ytterligere detaljer om konseptet.
Les også: Slik kan bilen din få DAB+, ryggekamera og navigasjon
«Carbon Capture Car»
Men en årsrapport fra 2013 og oppslag i saudiarabisk presse gir noen hint om hva selskapet holder på med.
Under tittelen «Carbon Capture Car», har selskapet hatt et forskningsprosjekt for å utvikle en prototype av et karbonfangstsystem.
Selskapet har bygget to prototyper av biler med karbonfangstanlegg - en Ford F-250 og en Toyota Camry.
Prototype
En prototypen av Forden ble vist frem under klimatoppmøtet i Doha i 2012.
Prosjektet ble startet i 2003, da ingeniører i Saudi Aramco begynte å jobbe med en rekke hypoteser om hvordan karbonavtrykket fra biler kunne reduseres, ifølge Saudi Gazette.
Les også: Russlands nye supertrikk er som hentet ut fra Star Wars
Drives av restvarme
Systemet består av tre deler, ifølge en pressemelding som ble sendt ut i forbindelse med Doha-møtet.
En del som fanger opp CO2 med et absorberende materiale, uten at materialet er spesifisert. En annen del komprimerer og lagrer CO2. Systemet skal være drevet av den siste enheten, som henter energi fra restvarme til å drive de to første systemene.
«På dette stadiet fanger prototypen opp 10 prosent av utslippene, men målet er å nå 60 prosent i nær fremtid», heter det i pressemeldingen. Det heter også at systemet skal få mer kompakt utforming.
De skriver også at systemet ikke vil være komplett uten et system for å samle opp CO2 som blir lagret i bilene. Tanken er at bilene skal levere CO2 samtidig som de fyller drivstoff.
I pressemeldingen heter det at CO2 som er samlet inn kan brukes til økt oljeutvinning, industrielt bruk eller alternativ energi.
Toyota Camry med CCS
Forskerne har videreutviklet anlegget, og systemet klarer nå å fange opp 20 prosent av motorens CO2-utslipp, heter det i en årsrapport for 2013 om miljø og samfunnsansvar fra selskapet.
De har også redusert størrelsen på systemet med en åttendedel og bygget en ny prototype av anlegget ombord i en Toyota Camry, ifølge rapporten.
Se en litt mer detaljert presentasjon av Saudi Aramco-bilen på side 8 i denne presentasjonen fra 2013.
Saudi Aramco Carbon Management - May 2013 from Global CCS Institute
Les også:
Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig