I løpet av de neste ukene skal Torghatten Nord snakke med et stort antall verft, både norske og utenlandske, som har meldt seg som aktuelle for å bygge nye ferjer,
Torghatten Nord har fått en 10-årskontrakt med Statens vegvesen for ferjetrafikk over Vestfjorden. Rederiet må derfor bygge fire ferjer som skal gå på naturgass (LNG). Ferjene må leveres i 2013.
Kort-liste
– Vi vil i løpet av halvannen måned lage en short-list med to-tre verft vi vil forhandle kontrakt med, sier administrerende direktør Bjørn Laksforsmo i Torghatten Nord til Teknisk Ukeblad.
Norsk Industri og bransjesjef Egil Holland håper ett av de mange norske verftene med god kompetanse på ferjer og LNG blir valgt.
– Vi har svært god kompetanse i Norge på å bygge LNG-ferjer. Det er flere verft som er aktuelle her, sier Holland.
Krever kvalitet
Laksforsmo kan ikke love det, mens sier at rederiet vektlegger kvalitet.
– Ferjene skal gå i værharde områder. Kvalitet og driftssikkerhet er svært viktig, sier han.
Leveringssikkerhet og pris er også avgjørende. Antatt pris for de fire ferjene samt ombygging av eksisterende fartøy ligger opp mot en milliard kroner. Torghatten Nord skal ha to dieseldrevne ferjer i beredskap.
Tilknyttet kompetanse
Ferjene er designet av LMG Marin, som har tegnet en rekke LNG-ferjer.
– De har erfaring med prosjektering og byggoppfølging, så vi mener å ha sikret oss svært god kompetanse gjennom dem, sier Laksforsmo.
Norsk Industri trekker fram Kleven, STX, Ulstein g Fiskerstrand som verft med nødvendig kompetanse i hus. LMG Marin har erfaring med LNG-bygging også ved utenlandske verft, blant annet Polen.
Milliardkontrakt
Kontrakten mellom Statens vegvesen og Torghatten Nord har en verdi på ca. 1,4 milliarder kroner og en totalomsetning på vel 2 milliarder kroner.
Kontrakten har en lengde på 10 år med oppstart i 2013, og forutsetter 4 gassferjer og 2 ordinære dieselferjer samt reserveferje.
Torghatten Nord, som også i dag har kontrakten på sambandet, vant kontrakten i konkurranse med to andre tilbydere.