De største norske verftene er i ferd med å fylle opp ordrebøkene. Etter en noe treg start på året, ser det ut til å løsne for offshoreskip.
I løpet av den siste drøye måneden har Kleven Maritime fått tre kontrakter verdt til sammen 1,2 milliarder kroner.
STX OSV har flere verft å fylle opp, men holder stødig kurs. Siste kontrakt inn er levering av to forsyningsskip til Island Offshore, en kontrakt verdt ca. 750 millioner kroner. Skipene bygges med Rolls-Royce-design UT 776 CD og utrustes ved Brevik-verftet.
Seismikk-opsjon
Kleven Maritime har fått kontrakt med Sanco Shipping for et seismikkskip med design fra Skipsteknisk i Ålesund, ST 324 CD. Fatøyet blir 88,9 meter langt og 21,5 meter bredt og med en dødvekt på 2.700 tonn.
Skipet utrustes ved Kleven-gruppens verft i Gursken, Myklebust Verft og levers i 2013. Sanco Shipping har opsjon på ytterligger ett skip
Lokal klynge
Konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven Maritime er svært glad for at verftsgruppen som utmerker seg med å utføre mer arbeid i Norge enn andre, klarer å hale i land kontraktene.
– Det er gledelig for Kleven Maritime og Myklebust Verft at Sanco Shipping velger å kontrahere lokalt. Jeg mener at dette i tillegg er med på å understreke styrken i den lokale maritime klyngen, sier Rasmussen i en pressemelding.
Sanco Shipping driver i dag fem seismikkskip.
Romania-skrog
Forsyningsskipene STX bygger for Island Offshore blir 96,8 meter lange og 20 meter brede.
Skrogene bygges ved STX' verft Braila i Romania. Det første skipet leveres første kvartal 2013 og det andre i tredje kvartal samme år.