Odfjell står temmelig alene i sitt ønske om å ha våpen og bevæpnete vakter på skip som seiler i piratutsatte områder.
– Det er galskap. Hvem skal bære det juridiske ansvar? Kapteinen har ansvar på et skip. Dersom noen blir drept i t angrep, er det nødverge eller er det drap? Dette forslaget liker vi ikke, sier direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund til Teknisk Ukeblad.
Søker tillatelse
Odfjell SE skriver i et brev til politimyndighetene i Hordaland og Singapore at det ønsker tillatelse til å plassere våpen på sine skip. Rederiet vil også ha lov til å bruke private bevæpnete vakter, skriver Bergens Tidende.
Sist det ble foreslått, gikk Norske myndigheter, Rederiforbundet og den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO kraftig ut og advarte mot bevæpning av sivile skip.
– Vi vurderer løpende alle tiltak som kan beskytte våre folk og våre skip mot den piratvirksomheten som pågår, sier kvalitetsleder Jan Didrik Lorentz i Odfjell SE til Bergens Tidende.
Unnamanøvre
Rederiforbundet og Sjøoffiserene setter sin lit til opplæring i å takle slike situasjoner og foreta unnvikende manøvre. Å ta opp kampen mot desperate pirater med våpen, anbefales ikke.
Bevæpning av sivile skip har forbundet ingen sans for.
– Det sier seg selv at våpen ikke har noe å gjøre om bord i sivile skip. Vi er sivilister og skal ikke håndtere våpen, sier Sande.
Odfjell ofre før
Odfjell har tidligere opplevd kapring tidligere. I mars i fjor ble kjemikalieskipet Bow Asir kapret utenfor Somalias kyst.
3. august i år ble Bow Saga forsøkt kapret utenfor Somalia. Kapringsforsøket ble avverget i siste liten av EUs Navfor-styrke.