Det er en konvertert versjon av Mercedes-Benz Vito som Daimler nå skal sette i produksjon.
100 biler i år
Mercedes-Benz sier de i løpet av året skal levere 100 eVito til 20 forskjellige flåtekunder. Og ettersom bilen ikke kommer i vanlig salg, nevnes helles ingen pris.
Elbilen skal integreres i den vanlige serieproduksjonen på fabrikken i Vittoria i Spania og i neste fase er det planlagt en produksjon på 2 000 biler, melder selskapet i en pressemelding .
Både baskiske og tyske myndigheter støtter prosjektet økonomisk.
Ingen av bilene er foreløpig beregnet på det norske markedet.
– Vi har meldt vår interesse. Det er få land i Europa som har gunstigere vilkår for elbiler enn Norge. Og her snakker vi om en fullverdig bil - et brukbart kjøretøy. Men det er for tidlig å si om vi får noen av bilene fra neste produksjon, sier informasjonssjef Olav-K. Thingwall i Mercedes-Benz Norge til Teknisk Ukeblad.
Stor batteripakke
Varebilen utstyres med en stor litiumionebatteripakke med 32 kWh tilgjengelig energi. Batteriet leverer strøm til en 90 kW elektromotor.
Ettersom dette er en stor og tung bil i utgangspunktet, sluker den strøm. Rekkevidden er oppgitt til 130 km. Men dette er en bil beregnet på bykjøring og vareleveranser med hyppige stopp. EVito klarer 900 kg nyttelast og har samme lastekapasitet som sine søstre med forbrenningsmotor.
EU-strategi om elbilindustri
Stor vekt trekker ned rekkevidden, men har en sikkerhetsmessig gevinst. Daimler lover samme sikkerhetsnivå på eVito som før konverteringen.
Det betyr kollisjonsputer, antiskrens, stabilitetsprogram og blokkeringsfrie bremser (ASR, ESP og ABS).
– For å sikre at den passive sikkerheten ivaretas, krasjtestes bilene etter samme normer og prosedyrer som benyttes for de ordinære Vito-modellene, skriver Mercedes-Benz.
Prototypen ble presentert denne uka på EU-konferansen «Informal EU Competitiveness Council» i San Sebastián på nordkysten i Spania.
Der var de europeiske industriministrene samlet og diskuterte blant annet en felles strategi for å utvikle europeisk elbilindustri.
Smith/Ford
Daimler er imidlertid langt fra først med elektriske varebiler. Det er noe for eksempel Smith Electric Vehicles har gjort lenge.
Nå er det britiske selskapet dessuten i samarbeid med Ford om å konvertere en Transit Connect som skal på markedet i løpet av året.
I tillegg til den elektriske varebilen har Daimler også konvertert en den vesle bybilen Smart fortwo til eldrift. Den brukes i to såkalte emobility-prosjekter i Tyskland og Italia. Konsernet har også kjøpt seg inn i det amerikanske selskapet Tesla.
Les mer om andre elbilprosjekter Mercedes-Benz har: