Volvo har inngått en kontrakt med Ericsson om å koble bilene til nettskyen. Bilselskapet skal bruke telegigantens nye tjeneste, som de kaller Ericsson’s Connected Vehicle Cloud.
– Gjennom å koble bilene til nettskyen kan Volvo følge opp hvert enkelt kjøretøy på en helt ny måte. De kan stå i kontinuerlig kontakt med hver bil ved å kommunisere direkte med kjøretøyets datasystem. I dag må folk på verksted og koble bilen til et diagnosesystem. Om et par år vil det bli en tjeneste som er bygget inn i bilen og som fungerer i sanntid. Hvis en sensor varsler om et avvik kan tjenesten i nettskyen avgjøre hva som må gjøres, sier Ericssons sjef for systemintegrasjon og konsulentvirksomhet, Paolo Colella.
Les også: Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken
Mange aktører
Volvo og Ericsson ser for seg at den nye bilnettskyen ikke bare blir en forbindelse mellom Volvo selv og bilen. Den vil også bli en nettforbindelse som vil gi fører og passasjerer tilgang til digitale tjenester fra bilens skjerm. slik som internettradio.
Dette vil også være en portal som tilbyr tjenester fra flere enn Volvo selv. Her kan bilkundene få forbindelse med tredjeparter som forsikringsselskaper, bilforhandlere, verksteder osv.
Trenger bilden service, kan det være så enkelt som å klikke på en tilgjengelig tid som verkstedet gjør tilgjengelig på skjermen i stedet for å måtte ringe opp for å bestille time.
Billigere for alle
Volvo og Ericsson tror Connected Vehicle Cloud vil bidra til både å bedre tilbudet til bileierne og til å senke kostnadene for alle parter.
– Ved å ha en datalenke til den enkelte bil kan Volvo følge den opp på en helt annen måte enn i dag og unngå at enkelte kostbare feil får utvikle seg. Det vil redusere garantiutgifter og unødige reparasjonskostnader. Slike data kan også føres tilbake til selve bilproduksjonen og gjøre modifikasjoner raskere når de ser feil utvikle seg, sier Colella.
– Vi ser klart at biler snart vil få det samme nivå av digitale tjenester som forbrukere er vant til å ha i sine hjem og på jobb. Dette er en strategisk viktig del av Volvos investeringer for fremtiden, hvor vi akter å ta en ledende posisjon, sier sjefen for produktstrategi i Volvo Cars, Lex Kerssemakers.
Les også: – Folk har mistet interessen for elbil
Mange interessenter
Ericsson tror slike nettskytjenester vil bli populære fordi de kan tilby sanntidsdata som mange parter kan ha nytte av.
Veimyndigheter kan bruke data til å forbedre trafikksikkerhet og kreve inn bompenger på en enklere måte. Forsikringsselskaper kan tilby premier som varierer etter kjøremønster og ulike medieselskaper vil gjerne komme inn i bilen med innhold.
En nettskybasert plattform vil også være attraktivt for utviklere som vil bygge nye tjenester og apper rettet mot bilførere og passasjerer. Ericsson håper deres åpne plattform vil bli en slags bilens appstore og åpne for helt nye forretningsmodeller rettet mot det rullende publikum.
Med Volvo om bord på plattformen antar vi at Ericsson gjør sine hoser så grønne som mulig hos de andre bilprodusentene, selv om Colella ikke vil bekrefte det. Alle vil tjene på at det skjer en standardisering av slike tjenester.
Les også:
– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb
Stålpigger skal stoppe sløve bilister