Til tross for at US Coast Guard har meddelt at oljelekkasjen er stanset, er BP mer tilbakeholdne i sine meldinger. De regner med at det fortsatt kan ta opp til to døgn å få bekreftet at brønnen er tett.
Sett boreslam
Det er de direktesendte tv-bildene som viser at boreslam lekker ut fra sikkerhetsventilen som har fått amerikanske myndigheter til å annonsere at det ikke lenger lekker ut olje.
Fortsetter å pumpe
BP på sin side sier i dagens pressemelding at arbeide med å pumpe boreslam ned i brønnen fortsetter med uforminsket styrke og at det den såkalte top-kill operasjonen vil pågå i minst 24 timer til, kanskje opp til 48 timer.
Det tunge boreslammet pumpes fra et spesialfartøy, HOS Centerline. Det kan lagre inn til 31 000 fat boreslam med en pumpekapasitet på 50 fat per minutt.
BP har sikret seg med en back-up, med fartøyet Blue Dolphin som har 11 800 fat lagerkapsitet, men som har noe høyere pumpekapasitet 65 fat per minutt.
Vil plugge brønnen
Er top-kill-operasjonen vellykket, vil arbeide med å sementere brønnen starte opp.
Neste steg - kutter stigerøret
Dersom top-kill-operasjonen ikke er vellykket, er neste tiltak mer omfattende. Dette tiltaket går under navnet LMRP – Lower Marine Riser Package. Det består i å kutte det ødelagte stigerøret på toppen av sikkerhetsventilen BOP.
Deretter senkes en flens som er tilkoblet et marint stigerør ned på toppen av sikkerhetsventilen. Flensen har en pakning som skal sikre at ikke sjøvann strømmer inn i brønnstrømmen. I tillegg er flensen utstyr med metanolinjeksjon for å hindre at det dannes hydrater(isklumper med gass).
Brønnstrømmen føres til Deepwater Enterprise for å prosesseres.
I tillegg til denne operasjonen fortsetter arbeidet med å bore de to avlastningsbrønnene.
Tre norske
I alt tre norske fartøyer er med på operasjonen rundt brønn MC252 i BP Maconda-felt. Det et Skandi Neptune, Boa Sub C og Viking Poseidon. De avanserte undervannsoperasjonene med ROV kjøres fra disse fartøyene.