Da regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett forrige fredag, var det lagt inn ett kutt på tilskudd til miljøvennlig transport. Men etter forhandlinger med Kristelig Folkeparti og Venstre har regjeringspartiene nå gått med på å gå tilbake på kuttet.
I budsjettforliket som ble lagt frem fredag, er det lagt inn 40 millioner mer til Transnova enn i det opprinnelige budsjettforslaget. Bevilgningen til Transnova er dermed oppe i 90 millioner kroner.
– Vi er veldig fornøyde med at det nå er lagt inn en liten økning fra budsjettet i fjor, sier nestleder i Venstre, Ola Elvestuen.
Les også: – Budsjettet er en katastrofe for elbiler
Transnova som virkemiddel
Elvestuen sier Transnovamidlene har vært en viktig del av budsjettforhandlingene for Venstre.
– Transnova har en veldig viktig oppgave når det gjelder å legge til rette for nullutslippsteknologi i transportsektoren. Både for å få utviklet nye prosjekter, og for å være en støttespiller til utviklingen av ny teknologi, sier han.
Elvestuen håper økningen er starten på en opptrappingsplan i fremtidige budsjett.
– Vi ligger langt fremme i Norge. Ingen andre land har kommet så langt på å alminneliggjøre nullutslipp i transportsektoren som det vi gjør. Det er viktig for oss at Norge opprettholder den posisjonen. Derfor må vi være en pådriver for å få frem ny teknologi i årene fremover. Og der er Transnova et helt sentralt virkemiddel, sier han.
Les også: Sintef: Det bør koste mer å kjøre på travle veier
Roser Venstre
Daglig leder i Zero, Marius Holm, roser Venstre for innsatsen i budsjettforhandlingene.
– Venstre har gjort en kjempejobb. De har virkelig demonstrert sin ekstremt viktige rolle i å sikre en fornuftig klimapolitikk, sier han.
Holm sier reverseringen av tiltaket har mye å si for den fremtidige utviklingen av nullutslippstransport i Norge.
– Før budsjettforhandlingene var det så lite penger igjen i Transnova at det ikke ville vært mulig å starte noen nye prosjekter. Takket være arbeidet til Venstre i forhandlingene vil det nå bli mulig, sier han.
Les også: Veidekke-sjef: Uerfarne folk har bidratt til veikonflikter for 400 millioner
Spår kjempevekst for elbiler
Zero er også fornøyd med at regjeringen har gått med på å innføre momsfritak på leasing av elbiler og elbatterier.
– Det betyr utrolig mye. Viktigst av alt betyr det at elbil endelig blir interessant som firmabil, sier Holm.
Han forklarer at mangelen på momsfritak på elbiler som leases har vært den største barrieren for å få elbiler inn på firmabilmarkedet.
– Nå går elbiler inn i en ny fase med rakettvekst, sier han.
Les også:
Se FrP-Hoksrud forsvare bompenger og bilavgifter
Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld