Det kom fram i Stortingets spørretime i dag.
Finansminister Sigbjørn Johnsen ble utfordret av Ketil Solvik-Olsen (Frp) til å fortelle hvor lenge regjeringen har tenkt å opprettholde dagens avgiftsfritak for elbiler.
Det ville ikke finansministeren:
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ett år om gangen
– Skatter og avgifter vedtas for ett år om gangen. Nå har vi nettopp vedtatt statsbudsjettet for 2010. Jeg kan ikke si noe om avgiftsopplegg i budsjetter som ennå verken er diskutert eller lagt fram, sa Johnsen.
Solvik-Olsen repliserte at regjeringen har lagt fram mer langsiktige visjoner på andre områder.
– Da må det være mulig å si noe om hvor lenge dere har tenkt å opprettholde dagens ordning? Er det tre år, fem år, sju år? Det er viktig å i hvert fall komme med en viss tidshorisont, slik at investorer og forbrukere slipper å bli lurt, påpekte Solvik-Olsen som er energi- og miljøpolitisk talsmann i Frp.
Forurenser betaler
Spørsmålet ble tatt opp i forbindelse med at «forurenseren betaler»-prinsippet ble brukt av regjeringen brått bestemte seg for å nå fase ut avgiftsfritaket på biodiesel. Nemlig at disse bilene også bidrar til kostnader knyttet til ulykker, kø, veislitasje og så videre.
Johnsen viste igjen til at avgiftsspørsmål avgjøres i årlige budsjetter, men sa samtidig at det i øyeblikket ikke er aktuelt å innføre noen veibruksavgift for elbil.
I dag er elbiler fritatt for både engangsavgift, moms og det meste av årsavgiften og har i tillegg til en rekke andre insentiver som for eksempel gratis bompassering og offentlig parkering.
Solvik-Olsen har overfor Teknisk Ukeblad tidligere antydet at regjeringens logikk kan tyde på at det er planer om å stramme inn på elbilavgiftene relativt raskt: