ELBIL

Ingen «gratis» superlading for Model 3

Tilgang til Supercharger blir trolig en tilleggsutgift for Model 3-eiere.

Model 3 har tilgang til Teslas hurtigladernettverk, men du må trolig betale ekstra for det.
Model 3 har tilgang til Teslas hurtigladernettverk, men du må trolig betale ekstra for det. Bilde: Justin Prichard
Marius ValleMarius ValleJournalist
1. juni 2016 - 19:00

En fordel med Tesla Model S og X er at eiere kan lade «gratis» på selskapets Supercharger-nettverk av hurtigladere. 

Den kommende Model 3 får tilgang til Supercharger, men eierne må trolig betale en engangssum for å få tilgang til lading. Det kom frem under et aksjonærmøte i dag tidlig norsk tid.

Under lanseringen av Model 3, sa Elon Musk at alle Model 3 kommer med Supercharger-tilgang, men ha sa ingenting om hvorvidt det er inkludert i prisen, eller om det må betales for i tillegg.

Trolig tilleggspakke

Model S og X-eiere har heller ikke gratis tilgang til Supercharger, da tilgangen er bakt inn i prisen på bilen.

De med tidlige utgaver av Model S med 40 og 60 kilowattimers batteri kan betale for å få tilgang, ettersom dette ikke er inkludert. Dette koster rundt 16.500 kroner.

Hva prisen blir for Model 3-eiere har ikke Musk sagt noe om, men det ser ut til å være klart at Supercharger-tilgang blir en ekstrautgift.

Musk sa at Supercharger har en kostnad, og at det åpenbare er å koble denne kostnaden fra prisen på Model 3. Han påpeker at det vil bli mye billigere enn bensin, men vil du ha full tilgang til ladenettverket hele bilens levetid, må du kjøpe en ekstrapakke.

Detaljer ikke kjent

Tilgang til Supercharger-nettverket blir sannsynligvis en ekstrautgift for Model 3-eiere. <i>Foto: Roald Ramsdal</i>
Tilgang til Supercharger-nettverket blir sannsynligvis en ekstrautgift for Model 3-eiere. Foto: Roald Ramsdal

Hva denne ekstrapakken innebærer utdypet han imidlertid ikke, men det er neppe urimelig å anta at det blir en lignende ordning som Model S 40 og 60-eiere tilbys.

Han sa også at han skulle ønske Tesla kunne tilby gratis Supercharger-tilgang, men for å gjøre bilen lønnsom må det gjøres slik.

Musk understreket at Supercharger-nettverket først og fremst er tiltenkt kjøring over lange avstander, og at mesteparten av ladingen foregår hjemme.

373 000 forhåndsbestillinger

15. mai ble det kjent at Tesla har tatt imot 373.000 forhåndsbestillinger på Model 3 siden lanseringen 1. april.

For å kunne levere, har Tesla planer om å øke produksjonen til 500.000 biler i året i 2018. Planen var tidligere å nå produksjonsmålet i 2020.

Hvorvidt dette er et mål de kan klare å nå er imidlertid et spørsmål som diskuteres. Bilindustrikonsulent Ron Harbour i Oliver Wyman har tidligere sagt til Reuters at utstyret Tesla må installere i fabrikken alene kan ta 18 måneder å installere.

Hele aksjonærmøtet kan sees i opptak på Teslas nettsider.

  • Les flere saker om elbil
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.