Det hviskes om medarbeidere som tvinner tommeltotter på kontoret uten oppdrag å fakturere for, og det tiskes om IT-konsulenter som gjør oppdrag ute hos kundene uten å ta betalt.
Teknisk Ukeblad har forespurt seks av de største konsulenthusene i Norge om disse sykdomstrekkene ved bransjen virkelig har begynt å melde seg.
Hos fem av dem fikk vi svar – et samstemt og rungende "nei".
Jobber ikke gratis
Verken Ergo Group, konsulentdivisjonen i IBM Norge, Capgemini, EDB Business Partner eller Accenture har folk ute på gratisoppdrag, ifølge selskapene selv.
– Vi har ingen ute i rene gratisoppdrag, men det er jo alltid folk ute på kompetansebygging som ikke fakturerer, sier konserndirektør Eirik Andersen i Accenture.
Morten Meyer i IBM Norge følger opp:
– Det er den samme situasjonen ute. Vi har ingen konsulenter som jobber fordi de mangler oppdrag, sier Meyer.
Som normalt
Heller ikke på kontoret er det lediggang.
– Det er helt normalt at vi har noen konsulenter inne ”på benken” mellom oppdrag, men de rullerer hele tiden. Vi har ikke flere inne nå enn det som er vanlig, sier Meyer.
– Noen er alltid mellom prosjekter og på opplæring. På IT-området er det faktisk fullt kjør og så vidt jeg vet jobber alle for fullt på prosjekter, opplyser Eirik Andersen og Accenture.
Glade dager
Faktisk meldes det aller mest om vekst:
EDB Business Partner skal ansette mellom 30 og 40 nye i Stavanger, Capgemini trenger rundt 20 nye javaprogrammerere og flere eksperter på IT-arkitektur, IBM har nettopp vært på Island og ansatt flere SAP-konsulenter, og ErgoGroup snuser fortsatt etter folk som kan ting som Sharepoint, Java, .Net og MS Dynamics AX.
– Vi har færre konsulenter” på benken” nå enn vi hadde for et år siden, og fjoråret var et godt år. Vi har mellom 800 og 900 innleide konsulenter og vi kommer til å redusere dette tallet over tid med 500. Denne bufferkapasiteten gjør at vi kan holde full sysselsetting på våre egne folk, sier Geir Remman, konserndirektør for kommunikasjon og markedsføring i EDB Business Partner.
Småskjær i sjøen
Kommunikasjonsdirektør Hilde M. Solegaard i Ergo Group merker riktignok at det tar noe lengre tid å få konsulenter ut igjen i nye oppdrag etter ferdigstilling av pågående oppdrag.
– Dette gjelder spesielt innenfor enkelte områder som rådgivning, sier Solegaard.
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Gunilla Resare i Capgemini har også sett at etterspørselen dabber av innen bank og finans.
– Men det er full fart i offentlig sektor, som utgjør en stor del av vart marked, sier Resare.
Ser til India
Og hva vil så kundene ha i krisetider?
Svaret fra bransjen er kostnadsreduserende teknologi, Web 2.0-løsninger og framfor alt outsourcing.
Et godt nettverk i India en nødvendighet for å konkurrere, meldes det fra flere hold, også fra Gunilla Resare og Capgemini.
– Kundene forlanger i dag en god miks av norske og indiske konsulenter i prosjektene for å holde kostnadene nede, sier hun.
Les videre: Halvert etterspørsel etter IT-konsulenter