For dem som har et forhold til det smekre kampflyet, er det nok et trist skue.
Mens F-16 fortsatt er spydspissen i mange lands forsvar, inkludert det norske, er flere av de eldste, amerikanske maskinene i ferd med å ende sin karriere som luftmål.
Simple skyteskiver er de dog ikke.
De fjernstyrte versjonene, som kalles QF-16, er fortsatt så manøveringsdyktige at de kan by på utfordringer både for luftvern og andre kampfly.
- Norsk pilot: Slik er F-35 egentlig i nærkamp
Boeing
QF-16-programmet startet for seks-sju år siden på et tidspunkt der USAF begynte å gå tom for forgjengeren QF-4, altså ombygde F-4 Phantom-fly, med den daværende nedskytingstakten.
Boeing og samarbeidspartneren BAE Systems ble tidlig i 2010 tildelt den første ordren på å bygge seks testplattformer basert på Block 15, 25 og 30 (to modifiserte versjoner av hver).
I forrige uke bestilte det amerikanske forsvarsdepartementet 30 nye QF-16 til en verdi av i underkant av 300 millioner kroner.
Ombyggingsjobben skal fortsatt utføres av Boeing i St. Louis, og dronene, såkalte «full-scale aerial target» (FSAT), skal være ferdige i løpet av to år.
- Første JSM-slipp: På dette amerikanske flyet henger Norges mest avanserte våpen
Tøff jomfruferd
Den første flygingen ble gjennomført 19. september 2013, der to testflygere fjernstyrte QF-16-maskinen fra en bakkestasjon på flybasen Tyndall i Florida.
Der man ofte går varsomt fram når nye fly skal i lufta for første gang, var dette en ganske tøff jomfruferd som i tillegg til automatisk takeoff og landing inkluderte flyging i overlydshastighet og en del andre manøvre.
Den ombygde maskinen er fortsatt kapabel til å dra 9G.
Representanter fra luftmålskvadronen påpekte at det unektelig var merkelig å se F-16 ta av uten noen i cockpiten.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Hentet fra lageret
Flyet som fløy ubemannet for første gang hadde stått lagret i Arizona i 15 år før ombyggingen.
Rammekontrakten tilsier at så mange som 126 utfasede F-16-fly kan bli konvertert. De konstrueres for å kunne fly mange oppdrag før de tilintetgjøres.
Det første testflyet ble sprengt i filler på bakken, under kontrollerte former i forbindelse med testing av selvdestrueringsmekanismen som kan komme godt med dersom dronene ikke vil lystre.
QF-16 ble første gang brukt som luftmål i august 2014. Da var oppgaven å validere bakke-til-luft-missiler.
- Lockheed Martin lager mye forskjellig: Vil frakte folk offshore med luftskip
Lagde en F-16 om dagen
Godt over 40 år etter at det ble tatt i bruk, er F-16 fortsatt i produksjon, riktignok i svært liten skala.
Det er produsert over 4.500 fly i 138 forskjellige konfigurasjoner, der de siste er laget for Irak (F-16IQ) og en annen er en oppgradering med blant annet aesa-radar (F-16V).
Da produksjonen var på sitt mest intensive, i 1987, rullet det ut et nytt kampfly hver eneste dag fra det som da var General Dynamics-fabrikken i Fort Worth, ifølge Flight Global.
I fjor leverte Lockheed Martin 11 nye F-16.
Det første norske F-16-flyet ankom Rygge første gang 15. januar 1980.
De første eksemplarene av etterkommeren F-35 kommer til Ørland neste år.