Oljebransjen har gått sammen om å bygge opp en database kalt Eqhub , som skal inneholde dokumentasjon på alt av deler og utstyr fra leverandørene.
Hensikten er bedre kvalitet på dokumentasjonen og å frigjøre mengder med tid som i dag går med til å levere underlagsdokumentene på papir.
Oljeindustriens Landsforening ser for seg at Eqhub vil gi like stor effekt for leverandørleddet som integrerte operasjoner har for leting og produksjon.
Les også: Endrer hele oljebransjen
Mye arbeidstid
Når en leverandør i dag får bestilling på det samme produktet fra en rekke ulike kunder, skal hver og én ha hver sin dokumentasjon på leveransen.
En ingeniør kan bruke mellom 60 og 80 prosent av sin arbeidstid på å sjekke slik utstyrsdokumentasjon.
Ikke kommersiell
– Med digitaliseringen legges dokumentasjonen inn i databasen Eqhub én gang, og her blir den tilgjengelig for alle kunder oppover i kjeden, forklarer administrerende direktør Ove Ryland i den ikke-kommersielle organisasjonen Exploration & Production Information Management Association (EPIM), som driver utstyrsbasen.
– Det gir raskere tilgang, bedre kvalitet og frigjør ingeniørene til det de egentlig er ansatt for å drive med - konstruksjon og design, lover Ryland.
Det aller meste av deler og utstyr fra bransjens rundt 2000 leverandører er allerede på plass i databasen. Se detaljene om Eqhub i faktaboksen.
Alle vil være med, men...
Ifølge Ryland vare hele bransjen innstilt på å kjøre i gang en slik database, men nå viser det seg at de fleste aktørene i bransjen sitter på gjerdet.
Driften finansieres med at aktørene betaler medlemsavgift, og kontingenten varierer med selskapets omsetning - fra 10 000 kroner til 72 000 kroner i året.
Men så langt har kun fem av de 15 operatørselskapene blitt med. Et knippe på fire kontraktører og 35 leverandører har også tegnet medlemskap.
Ifølge Ryland venter storparten på at Statoil skal bli med. Da kommer også volumene.
Statoil tester
Statoil har ikke bestemt seg for når et medlemskap kan bli aktuelt. Selskapets kommunikasjonssjef Ole Anders Skauby for Norsk sokkel sier til Teknisk Ukeblad at Statoil er interessert i verktøy og prosesser som kan føre til forenkling og forbedring av kvaliteten på dokumentasjon.
– Foreløpig har vi inntatt en observatørrolle i Eqhubs styringsgruppe. Vi har imidlertid nylig inngått en avtale om kjøp av tjenester fra Eqhub på Gudrun-prosjektet, og det vil gi oss nyttig erfaring med selve konseptet, sier Skauby. Hensikten er å sjekke ut gevinster på tid og kvalitet.
Men Statoil kommer bare til å prøve seg med innkjøpsordre mot leverandører som allerede er medlem av Eqhub.
Dermed trekkes ikke flere med. Eqhub-sjef Ove Ryland er bekymret.
– Her er det enorme innsparinger å hente, men løsningen vil ikke kunne utvikles hvis ingen vil være blant de første til å bli med. Vi risikerer at hele prosjektet visner, sier Ryland til Teknisk Ukeblad.
Les mer om it-løsninger offshore: Statoil med omstridt it-plattform
– Betalingen er problemet
Aker Solutions har store forventninger, men merker at mange velger bort Eqhub på grunn av medlemskontingenten.
Engineeringselskapet har tatt i bruk den nye utstyrsdatabasen for fullt på tre oppdrag for Conoco Philips på Ekofisk og Eldfisk.
– Vi krever at leverandører må levere dokumentasjon gjennom Eqhub-en, sier Terje Simonsen, information manager for Eldfisk sør-prosjektet.
Men det er lettere sagt enn gjort.
Motstand
– Den menneskelige motstanden mot forandringer er stor. Det samme er skepsisen til nye ting. Og når leverandørene må betale en avgift for å være med, er det en ekstra barrière, opplever Simonsen.
– Noen spør meg hvorfor de skal betale 70 000 kroner i medlemsavgift for en jobb de kan tjene 10 000 kroner på, sier han.
Aker Solutions regner med å spare flere tusen ingeniørtimer ved at mengder med dokumentasjon til prosjektene legges inn i basen én gang. Ingeniørene slipper kjedelige oppgaver og kan bruke arbeidstiden til viktigere ting.
– Men det er oljeselskapene på toppen av kjeden som sparer penger på dette ved at de kjøper færre timer av oss. Derfor burde de ta regninga i startfasen og ikke ødelegge dette på grunn av småpenger, mener Simonsen.
Snur på hodet
Databasesjef Ove Ryland understreker at de som leverer utstyr én gang til norsk sokkel skal slippe medlemskap.
– Men de fleste har flere leveranser og vil spare mye arbeid på å levere dokumentasjonen inn i basen. Å knytte medlemskostnadene opp til én leveranse er å snu ting på hodet, kommenterer Ryland.