Ingeniørmangelen er mer enn teori i Asker. Arbeidsoppgavene står i kø, E18 skal omreguleres, Spikkestadkorridoren skal planlegges og en lang rekke reguleringsplaner og kommuneplaner med tunge trafikkutfordringer skal utarbeides. Men ingen kvalifiserte trafikkingeniører melder seg.
Plan- og bygningssjef Elisabeth Kynbråten fortviler.
– Vi har brukt flere hundre tusen kroner på annonsering. I tillegg til Teknisk Ukeblad har vi bruk Dagbladet, Aftenposten, Budstikka, Finn.no og Kommunal Rapport.
Maskinfører eneste søker
Kynbråten forteller at Asker har hatt behov for en trafikkplanlegger i fire år.
– Vi hadde en søker i fjor, det var en kvalifisert sivilingeniør, men så fikk hun et annet tilbud. Nå sist var den eneste søker en maskinfører fra Vegvesenet.
– Helst vil vi ha en sivilingeniører, men en vanlig ingeniør kan også søke.
Nå prøver Kynbråten nok en annonse der hun lokker med spennende utfordringer som inkluderer både gang- sykkel-, og bilvei, kollektivtrafikk og også båttrafikk.
Også andre kommuner sliter. Kynbråten kom fra Haugesund og der slet de med det samme.
Lønn
Plan og bygningssjefen avviser at lønn er et problem.
– Vi betaler det vi må. Kanskje kan vi ikke konkurrere med de private rådgiverne, men vi kan i hvert fall konkurrere med Statens vegvesen og med Oslo kommune. Vi må ha denne kompetansen.
I forbindelse med omorganiseringen av Vegvesenet, der Fylkeskommunene overtar en stor del av riksveinettet håper Kynbråten at noen ingeniører fra Vegvesenet kan tenkes å ville flytte på seg.