I januar skrev Teknisk Ukeblad om Oslos nye ladegarasje som skulle vært åpnet i desember men var forsinket.
Den gang håper Bymiljøetaten i Oslo å få garasjen klar til påske, nå viser det seg at garasjen, som ligger under Akershus festning, tidligst blir åpnet til sommerferien.
Bruksendring
Garasjen er en av to ladegarasjer Oslo kommune har brukt ti millioner kroner på å bygge i Oslo sentrum.
Ladegarasjen blir, når den åpnes, verdens største offentlige ladegarasje.
Men en bruksendring har ført til de stadige forsinkelsene.
Arealene den ligger i har fungert som beredskapsrom siden 1950-tallet, men har i tillegg til det blitt leid ut som parkeringsplasser til et privat parkeringsselskap.
Til tross for at arealene tidligere har vært parkeringsplasser, har ombyggingen til ladegarasje ført til strengere brannkrav.
- Ny BMW i3: Øker rekkevidden med 50 prosent
Ingen tilbydere
Ombyggingen av arealet fører nemlig til at garasjen må oppfylle brannkravene i TEK 10 (byggteknisk forskrift), og sikres med både sprinkleranlegg og brannteppe.
Noe som viste seg å bli mer utfordrende enn Bymiljøetaten hadde forutsett.
– Vi utlyste konkurranse før jul, men fikk ikke en eneste tilbyder, forteller Sture Portvik, ansvarlig for ladeinfrastrukturen i Oslo kommune, fra Bymiljøetaten.
Heldigvis viste interessen seg å være større andre gangen etaten lyste ut konkurransen.
– Markedet for branngardiner og sprinkleranlegg er midnre enn vi trodde her i landet. Men etter at vi utsatte fristen kom det heldigvis noen leverandører på banen, forteller Portvik.
- Enova valgte Grønn Kontakt og Fortum: Skal bygge 88 nye hurtigladere mellom Stavanger og Tromsø
Ferdig til sommeren
Akkurat når garasjen vil åpne er Portvik forsiktig med å si noe om.
– Men vi håper å få den ferdig før sommerferien, sier han.
Det håper også Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening på.
– Vi har forståelse for at det tar tid å få opp det branntekniske. Men nå som leverandør er på plass håper vi ikke det tar lang tid før garasjen er oppe, sier hun.
Bu forteller at ladegarasjen allerede før åpning har fått stor internasjonal oppmerksomhet, og at den vil ha stor betydning for elbilturistene.
– Vi har hatt besøk fra både journalister, politikere, byråkrater og næringsliv som ønsker å se garasjen. I tillegg til det ser vi at flere og flere turister ønsker å bruke elbilen på bilferie. I dag er det stort trykk på ladestasjonene i sentrum, så ved å åpne ladegarasjen blir det mye enklere for turister å planlegge Oslobesøk som en del av bilferien sin, forklarer Bu.
Deles i grupper
Når garasjen åpner vil den bestå av 86 nye ladepunkter til elbil.
Den har en hovedbryter på 600 ampere, og er fordelt inn i ni grupper, derav de fleste med effekt på 80 amper.
Hver gruppe deles på 10 elbiler, som får en effekt på mellom 12 og 16 ampere.
Effekten fordeles utfra hvilken gruppe man kommer i. Den gruppen med høyest effekt er den som kommer først på morgenen.
– Vi har valgt å variere effekten for å få en bedre utnyttelse av strømnettet vårt ved å få spredt forbruket utover dagen. Det er dermed sånn at de første ti bilene som kommer vil få 16 ampere, de som kommer i neste gruppe får 14 og de etter det 12, forklarer Portvik.