Medlemmene i Rådgivende Ingeniørers Forening, RIF, går sammen om en omfattende tilstandsrapport for viktig infrastruktur og offentlige bygg landet rundt.
Stor omtale
Sjelden har ingeniører og tilstanden til skjulte konstruksjoner og installasjoner fått så mye oppmerksomhet som da RIF offentligjorde den første rapporten, State of the nation, i mars 2010.
Regjeringen har link til rapporten på sine nettsider, Jon Almås brukte den i fredagsklassikeren Nytt på nytt på NRK, den ble refert i offentlige utredninger og flere partier brukte den i valgkamper.
Nå kommer en ny rapport. Alle RIF-bedriftene blir invitert til en første workshop i januar eller februar. Der blir rammene lagt.
Les også: Flyplassteknologi kan redusere veisaltingen med 80 prosent
For mye kommunalt areal
I 2011 laget RIF en oppdatering på tendensene. Den viste at det var dårlig utvikling spesielt for jernbane, vann og avløp.
Men det som forberedes nå er ingen oppdatering, men en helt ny rapport, lover Liv Kari Hansteen, administrerende direktør i RIF.
Ingeniørene vil denne gangen gå nærmere inn på bygningsmassen til kommunene. Bakgrunnen er en erkjennelse av at til tross for at det brukes mye på vedlikehold så bevilges ikke noe i nærheten av tilstrekkelig.
– Kommunene sitter med veldig mye areal som ikke er optimalt. Det er ekstremt mye areal per hode i Norge. Vi vil vurdere om kommunene har rett bygningsmasse. Kanskje kan vi få mer igjen for pengene om bygningsmassen er mer optimal.
RIF vil også sette søkelyset på effektene av klimaendringer, mer regn og flom.
– Det hjelper ikke med mer ny asfalt hvis dreneringen mangler eller er utilstrekkelig, sier Hansteen.
Les også: Koster 500 milliarder å oppgradere veinettet
Millioner
Hansteen regner med at den nye rapporten blir minst like omfattende som den første.
Der la RIF inn en million kroner og like mye i form av gratis innsats fra ingeniørene i medlemsbedriftene. Hun avviser at RIF vil søke noen form for støtte.
– Vi mener uavhengigheten er viktig, dette blir en ren RIF-rapport uten ekstern finansiering. Vi ønsker å bruke Sintef og NTNU til noe kvalitetskontroll.
Vanskelig havnevesen
Forrige gang gikk RIF-ingeniørene gjennom 11 områder. Hansteen forteller at de den gang hadde havner som et 12. område, men det viste seg vanskelig å finne underlag og tallmateriale.
Havnevesnene var tilbakeholdne med å gi ut tall. RIF vil nå nok en gang forsøke å kartlegge tilstanden til norske havner.
Den forrige rapporten slo hardt og fikk voldsom medieoppmerksomhet som en rapport laget av fagfolk uten politiske føringer. Hansteen tror ikke det blir hverken lettere eller vanskelighere å lage nummer to.
– Vi baserer oss på offentlig tilgjengelige tall, det vil nok gå greit. På workshopen skal vi se om det er noen områder som fortjener grundigere gjennomgang.
Les også:
Se FrP-Hoksrud forsvare bompenger og bilavgifter
Norges nest lengste hengebru støpes nedover
3D-modellering av veiprosjekter reduserer ekstrakostnadene fra 20 til 5 prosent