Selv om næringslivet er positive til praksis i ingeniørutdanningen, vil ikke Nokuts evalueringskomité gjøre det obligatorisk i studieløpet.
Det opplyste komitélederen, dr. techn. Birgitta Stymne, da sluttrapporten om norsk ingeniørutdanning ble lagt fram for forskningsminister Tora Aasland i forrige uke.
I stedet anbefaler Nokut å finne metoder og fora for å "formalisere kontakten mellom studenter og relevant næringsliv".
Les også: NTNU: For mange fag og overlapping
Skuffet
– Dette har vært forsøkt i lang tid uten resultater. Skal man redusere frafallet i ingeniørutdanningen, må vi få inn en skikkelig praksisordning slik ingeniørstudentene har etterlyst, sier Emanuel Rygg, leder i NITO Studentene.
Undersøkelsene som er lagt til grunn for rapporten, viser at over en tredjedel av studentene ikke oppfatter studiet som relevant, påpeker han.
– Det er et tydelig signal om at noe må gjøres, sier Rygg.
Les også: NOKUT vil ha færre fagmiljøer
– Kan kombineres
Evalueringskomiteen har vært for opptatt av å skåne den teoretiske undervisningen, tror Nito-visepresident Trond Markussen.
– Erfaring fra andre utdanninger viser at det fint lar seg gjøre å kombinere undervisning med praksis i bedriftene, sier han til Teknisk Ukeblad.
Også Studentorganisasjonens leder Øisten Svelle er skuffet over at ikke komiteen går lenger.
– Praksis vil gjøre det lettere for studentene å se relevansen i teorifagene. Klarer vi å motivere de som i dag faller fra til å gjennomføre utdanningen, vil vi ha kommet langt i å løse ingeniørmangelen i Norge, sier Svelle.
Vil ha minstekrav i matte
Norske ingeniørstudenters evne til å fullføre studiene, bekymrer nemlig også Nokut- komiteen.
Dårlige grunnkunnskaper i matematikk får skylda at kun 44 prosent av ingeniørstudentene fullfører på normert tid.
Nokut-komiteen mener derfor det bør innføres minstekrav for karaktergrunnlag i matematikk fra videregående når nye studenter tas opp.
– Det bør gjennomføres forsøk med karakterminstekrav på utvalgte læresteder, sa Birgitta Stymne, som på vegne av komiteen også anbefaler en nasjonal gjennomgang av kravene og innholdet i matematikkundervisningen på videregående skole.
Les også: Foreslår karakterminstekrav i matte