Hadde seilbåten med de fem om bord forlist to dager tidligere, hadde de ikke blitt lokalisert og fanget opp av AIS så langt ute i havet.
– Med den gamle stasjonen ville vi ikke ha fanget opp signalene fra AIS-transponderen. Liv ble reddet takket være det nye utstyret, sier senioringeniør Harald Åsheim i Kystverket.
30 prosent økt rekkevidde
Han er prosjektleder for utskifting og oppgradering av AIS-systemet på 57 basestasjon-lokaliteter langs hele norskekysten.
Med nytt AIS-utstyr, økes rekkevidden med mellom 20 og 30 prosent, det vil si at det fanger opp AIS-signalene fra skip som er lengre utenfor kysten.
– Det øker sikkerheten til sjøs. Kystverkets nullvisjon er klar: ”Det skal ikke forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i sjøtransporten». AIS er et viktig verktøy for dette, sier Åsheim.
Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil
AIS-krav og frivillighet
Alle skip over 300 bruttotonn må ha AIS (automatic identification system) om bord. Basestasjoner i land fanger opp informasjon om skipet, navn, posisjon, hastighet, retning, type skip, destinasjon og annen relevant informasjon.
For seilskip og private yachter er AIS frivillig.
Den 26. mars ble AIS-basestasjonen på Rundemanen ved Bergen byttet ut. Den 11 år gamle basestasjonen ble erstattet av 2015-modellen til Kongsberg Seatex.
Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene
Svake signaler
To dager etter fikk den polske seilbåten Magnus Zaremba tekniske problemer og mistet masta i et forrykende uvær.
Vinden var oppe i 60 knop og bølgehøyden mellom 6–11 meter. Situasjonen var kritisk. Med AIS-signaler ble posisjonen plottet.
Som privat fritidsbåt har ikke båten krav til å ha installert AIS-transponder. Likevel hadde eieren installert en AIS B-transponder som sender signaler med en styrke på 2 watt.
Kommersielle skip har AIS-transpondere som sender signaler på 10 Watt.
– Den gamle basestasjonen kunne fange opp AIS B-signaler ut til ca. 40 nautiske mil. Seilbåten befant seg 57,3 nautiske mil fra land. Redningssentralen fikk sendt ut to Sea King-helikoptre og reddet hele mannskapet i siste liten, sier Åsheim.
Les også: Miniseilbåten skal bli den første til å krysse Atlanteren uten mannskap
Foreldet
De norske stasjonene ble bygget ut og satt i drift i 2004.
Kystverket bestemte seg i fjor for å bytte ut det gamle utstyret og inviterte til anbudskonkurranse.
Kongsberg Seatex, som også leverte utstyret i 2004, vant og utskiftingen begynte i våres.
Fjordarmer
Tre nye stasjoner er kommet med på AIS-listen. De dekker Geirangerfjorden, Hardangerfjorden og Sognefjorden.
En ny stasjon vurderes i Nord-Norge, men plassering er ikke bestemt ennå.
AIS er viktig for alle trafikksenterene til Kystverket.
– Nå har vi 10 års erfaring med AIS og fått samlet masse viktig statistikk og data. Det kan vi bruke i arbeidet for å styrke sikkerheten til sjøs. Vi ser at dette kommer til nytte også for andre. Blant annet kan Vegvesenet se hva slags typer skip som seiler i fjorder der det planlegges nye bruer. Da kan de blant annet tilpasse seilingshøyden, sier Åsheim.
Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor
Leier masteplass
Kystverket har ikke selv satt opp master, men plasserer sine AIS-antenner, det vil si både GPS og VHF, i Telenors, Forsvarets og Norkrings master.
De har allerede master på de høyeste steder langs kysten. Det sikrer stor rekkevidde.
Utstyret fra Kongsberg Seatex, som kan se ut som PC-er, er plassert trygt i basestasjonene ved mastene. Signalene behandles, sendes til Kystverkets server og distribueres i sanntid videre.
– Noen basestasjoner er vanskelig tilgjengelig, spesielt om vinteren. Der har vi to systemer – et som er «live» og et som står som backup, sier Åsheim.
Les også: «Rundt 25.500 hestekrefter jobber. Det begynner å vibrere i dørken under oss»
Fornyet tillit
AIS-oppgraderingen har et budsjett på ca. 6 millioner kroner. Det inkluderer utstyret fra Kongsberg Seatex, installasjon og igangkjøring.
– Selve installasjonen ute på basene tar Kongsberg Seatex seg av, mens vi sørger for nettverksarkitektur og serveroppsett.
Utstyret som nå skiftes ut, var også levert av Kongsberg Seatex.
Satellitter
Norge har også sendt opp to satellitter, AIS-Sat 1 og AIS-Sat 2, som fanger opp AIS-signaler fra skip i nordområdene, som ikke kan dekkes fra basestasjoner i land.
Norge må ha 25 nye losbåter: Norge må ha 25 nye losbåter: Her er Eker-Sandviks splitter nye design