Tidligere i dag fikk samferdselsministeren overlevert presentasjonen av konseptvalgutredningen for Intercity-strekningene av Jernbaneverket.
Prosjektet kan gjennomføres på ti år, men Kleppa vil ikke gi noen garantier.
– Du som jeg vet at det ikke kan garanteres for hvor fort utbyggingen kan gjennomføres, er kommentaren Kleppa ga Teknisk Ukeblad.
Fjellstø ambisjon
Men ambisjonen hun gjerne gjentar står fjellstøtt.
– Min ambisjon er et tipp, topp moderne jernbane- og veinett i løpet av 20 år, sa Kleppa etter at hun hadde mottatt konseptvalgutredningen fra prosjektleder for revisjon av Jernbaneverkets Intercity-strategi, Anne Siri Haugen.
250 km/t
Utredningen anbefaler at Intercity-triangelet bygges for hastigheter på 250 km/t.
Strekningen Sarpsborg-Halden skal avlaste vestre linje for godstrafikk på sikt Høyhastighetsbane på østre linje kan være aktuelt. Eksisterende jernbane vurderes i et langsiktig perspektiv både for gods- og persontrafikk.
En utbygging av Østfoldbanen vil gi en besparelse på en snau halv time fra Halden til Oslo (108 minutter).
Les også: Forsiktig Kleppa om jernbaneutredning
Fire alternativer mellom Drammen og Stavanger
Tønsberg-Oslo en time
Anbefalingen for Dovrebanen i Intercity-sonen er at dagens bane legges ned. Med ny jernbane vil Lillehammer-Oslo gå unna på en time og 23 minutter, omtrent det samme som toget bruker fra Hamar til Oslo i dag.
Som de to andre strekningene vil også Vestfoldbanen dimensjoneres for hastigheter på 250 km/t.
Tønsberg-Oslo vil ta en time, en besparelse på 28 minutter fra i dag.
130 milliarder
Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 130 milliarder kroner. Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger:
– Hvor mange som kommer til å reise med et så grensesprengende togtilbud, er umulig å forutsi. Men erfaringer tilsier en stor økning i antall trafikanter. Den største utfordringen er en forutsigbar finansiering med en annen karakter enn det vi har sett i forbindelse med langt mindre prosjekter, sa Enger.
– Ikke nye Oslo-tunnel
Samferdselsministeren var fornøyd med utredningen.
– Jeg takker Jernbaneverket for innsatsen som er lagt ned. Jeg synes det er nydelig å stå her som senterpartipolitiker og motta utredningen, sa Kleppa.
På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om det vil tvinge seg frem en ny jernbanetunnel under Oslo i forbindelse med Intercity-utbyggingen, sa hun:
– Jeg forstår det slik at Intercity kan bygges uten denne tunnelen.
Les også: Gjennom togstasjonen i 250 km/t