Det viser tall fra norsk mediebarometer som ble publisert av Statistisk sentralbyrå (SSB) tirsdag.
Siden 2000 har andelen av befolkningen som bruker internett daglig økt fra 27 til 85 prosent.
Bare fra 2012 til 2013 har andelen økt fra 80 til 85 prosent. Tilgjengelighet på nettbrett og mobil har nok mye å si for utviklingen.
Nyheter er hovedaktivitet på nettet, og papiravisene ser ut til å miste flere av sine daglige lesere. I 2000 oppga 77 prosent at de leste avisen hver dag.
I 2012 var tallet sunket til 55 prosent, mens det i fjor var gått ytterligere ned til 51 prosent. Størst er endringen for aldersgruppen 16 til 24 år, der 84 prosent var daglige avislesere i 1991 mens kun 26 prosent var det i 2013.
Les også: Nå skal USB-pluggen byttes ut
Unge vaner
Undersøkelsen tar for seg mediebruk i fritiden og inkluderer ikke skolearbeid eller mediebruk på jobb. Mens 85 prosent av folk generelt bruker internett hver dag, er unge og yngre voksne de ivrigste brukerne. Her bruker 96 prosent internett på fritiden hver dag.
Bruken er ganske jevnt fordelt mellom jenter og gutter. Personer i aldersgruppen 16 til 19 år bruker mest tid på internett i løpet av et døgn, med 3 timer og 42 minutter i gjennomsnitt. Snittet for befolkningen generelt er 1 time og 52 minutter.
Blant de unge nettbrukerne oppgir hele 91 prosent at de er på sosiale medier hver dag, mens andelen for befolkningen generelt er 65 prosent. De unge er også langt foran andre aldersgrupper når det gjelder bruk av chattetjenester.
Unge og yngre voksne er gruppene som i størst grad bruker hjemme-PC daglig, med en brukerandel på henholdsvis 84 og 82 prosent. Dette er alt fra PC-spill til hjelpemiddel for hjem og fritid.
Les også: Snart kan det bli slutt på telefonnummer
Mobilt nett
Gjennomsnittlig brukstid på internett var nesten to timer daglig i 2013, som er ny rekord og 18 prosent økning fra året før. Økningen gjelder for begge kjønn og i alle aldersgrupper, unntatt de eldste. Smarttelefoner og god nettdekning har de siste årene bidratt til denne økte bruken av internett.
Hele 54 prosent av dem som i fjor var innom internett, brukte mobiltelefonen.
I takt med at internettbruken øker, vokser også bruken av musikk fra nettet. Av alle lyttere hørte 70 prosent i fjor daglig på lydfiler fra internett. Ett år tidligere var denne andelen på 67 prosent. Andelen som bruker CD-spiller er redusert med to tredeler på ti år: Fra 93 prosent i 2003 til 34 prosent i 2013.
Når det gjelder film er ikke utviklingen like tydelig, men tendensene er de samme: Flere bruker nettbasert bilde- eller filmavspilling, mens det er færre som ser på kjøpte og leide DVD/bluray-plater.
Les også: 4K er mer enn bare høy oppløsning
Tregt for e-boka
Mens internett tar markedsandeler fra TV og papiravis, er andelen som leser papirbøker uendret de siste årene.
På en gjennomsnittsdag i 2013 leste 25 prosent av befolkningen bøker, og snittiden for leserne var over en time lesing per dag. Andelen som leser e-bøker daglig er bare på 2 prosent av befolkningen. Igjen er det de yngre gruppene, elever og studenter, som har høyest andel brukere.
Tallene har holdt seg stabile i flere år, og kan tyde på at e-bøker foreløpig ikke er en stor trussel mot markedet for papirbøker.
Les også: