Vi begynner å bli vant med at kameramarkedet synker. Men makan til første halvår i år har vel knapt skjedd før. Totalmarkedet i Norge var på 67.000 kameraer totalt, det vil si system- og kompaktkameraer.
Det er et fall på hele 43 prosent, og det er det største droppet i hele Europa. Til sammenlikning ble det solgt 185.000 kameraer i første halvår 2011.
Heldigvis for bransjen er ikke verdifallet like bratt. Det er de billige modellene vi kjøper aller minst av.
Mobiler og metning
Forklaringen er den samme vi har sett før. Folk fortsetter å investere i smarttelefoner i høyt tempo med stadig bedre kamera. Dessuten er det en viss markedsmetning. De fleste har både et eller flere kameraer liggende .
Det er markedet for kompaktkameraer som faller mest, med 44 prosent. Markedet for systemkameraer går også kraftig tilbake, men dette markedet er delt i to: De med speil og de uten. Begge faller, men de uten speil går tilbake bare 5 prosent.
Verre er det for de med speil, som faller hele 49 prosent. Den internasjonale trenden at speilløse kameraer øker i popularitet har også truffet Norge.
De utgjør nå 31 prosent av de systemkameraene som selges.
Les også: Samsung med lynraskt proffkamera
Vil ha mer oppmerksomhet
– Markedet treffer oss hardt. Vi må investere mer i å få løftet markedet og vinne diskusjonen rundt kjøkkenbordet. Det er neppe mer enn en tredjedel av norske husstander som har et godt systemkamera, sier administrerende direktør i Canon Norge, Erik Mikalsen.
Han er kanskje litt mer fornøyd enn konkurrentene, for Canon faller litt mindre enn markedet, selv om han sikkert skulle hatt et større utvalg av speilløse systemkameraer.
Her er det Sony og Samsung som ser ut til å ta for seg i markedet.
Les også:
Om noen år kommer nesten alle TV-er, nettbrett og lyspærer med OLED-skjermer