«Bulldoseren» ble han kalt da han var administrerende direktør i Hyundai – den sørkoreanske presidenten som gjesteforeleste ved Universitet i Oslo tirsdag.
Lee Myung-bak er svært forsiktig i forholdet til Nord-Korea. Han lever imidlertid opp til kallenavnet sitt i deler av innenrikspolitikken, og da særlig i miljøpolitikken.
Endevender elver
Få miljøprosjekter kan måle seg med spektakulære og til dels omstridte «Four Major River Projects» - både i omfang, kostnader og gjennomføringsevne.
Nærmere 1000 kilometer av landet fire største elver er blitt renovert gjennom å grave opp masse fra elvebredden.
Kloakkanlegg langs elvene er også oppgradert og utvidet.
«Verdens lengste sykkelveinett»
Sørkoreanerne har også restaurert og bygget dammer og flomvoller som skal dempe konsekvensene av den sterke sesongvariasjonen i nedbørsmengder, med tørke om vinteren og flom om sommeren. Flere steder er elvebredden hevet for å unngå oversvømmelse.
Kronen på verket er 1800 kilometer med sykkelvei langs elvene – hovedsakelig fra nord til sør. Rundt elvene er det også lagt opp til idrettsanlegg og vannsportaktiviteter.
Prislapp: 110 milliarder norske kroner.
Tidsbruk: Tre år.
Les også:
Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer
Her vasker Andrew sykkelen hos Statoil
Skryter sjelden
Sørkoreanerne har ikke fløyet verden rundt for å markedsføre sitt gigantprosjekt, men gjort det i det stille på svært kort tid. Forelesningen til Lee Myung-bak hører til sjeldenhetene. For først og fremst handler dette om sørkoreanernes ve og vel.
Presidenten forventer at landet kommer til å få mer ekstremvær som følge av klimaendringer. De «nye» vassdragene kan nå takle nedbørsmengder eller tørkeperioder som bare oppstår hvert 200. år.
– Systemet er kraftig forbedret, slik at vi kan takle flom og tørke effektivt, sa presidenten i sin forelesning.
Skapte 750.000 jobber
Presidenten påpeker at «Four Major River Projects» også har vært en måte å demme opp for konsekvensene av den økonomiske krisen internasjonalt.
Han hevder å ha skapt hele 750.000 jobber på tre år med sine såkalte grønn-vekst-prosjekter. To prosent av bruttonasjonalproduktet til Sør-Korea er satt av til å stimulere slik grønn vekst.
– Mange mener at miljøvern og økonomisk vekst står i konflikt med hverandre. Men for oss har grønn industri og teknologi bidratt til å skape jobber og beskytte miljøet, sa presidenten under forelesningen.
Les også:
De vil hjelpe norsk teknologi ut i verden
For mye «bulldoser»?
Selv om det ikke kom frem i festtalen på Universitetet i Oslo i går, har presidenten også høstet kritikk for gigantprosjektet, ifølge en gjennomgang på Wikipedia.
Opposisjonspolitikere i Sør-Korea har hevdet at presidenten har hoppet over demokratiske prinsipper i sin iver etter rask gjennomføring, og at hans egentlige mål er å lage en Grand Korean Waterway som skal fremme koreansk næringsliv - et prosjekt der han tidligere gikk på et politisk nederlag.
Miljøorganisasjoner og religiøse grupper har også kritisert prosjektet. I stedet for de opprinnelige elvene er det laget en rekke kunstige dammer. Gravingen skal ha ført til økt erosjon i flere områder. Det hevdes at arbeidet også har rammet det biologiske mangfoldet, gjennom for eksempel ødeleggelse av hekkeplasser for fugl.
Prosjektet er nå offisielt ferdig, og det gjenstår å se hvor rene elvene blir i det lange løp.
Fikk du med deg disse sakene?
Kunnskap fjerner ikke klimatvil
– Naturlige klimavariasjoner skjuler CO2-effekten
Sivilingeniørene krever klimahandling