Telenors mobile dataforbindelse har torsdag hatt problemer som rammet alle smarttelefoner, unntatt Iphone.
– Vi registrerte problemer med en terminal klokken 2 i natt, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen til Teknisk Ukeblad.
Egen linje til Iphone
Problemet er knyttet til et såkalt Access Point Name (APN).
Det er selve forbindelsen, gateway-en, mellom det mobile nettverket og internett.
– Iphone har sitt eget APN, mens øvrige typer smarttelefoner er samlet på en felles forbindelse av denne typen, forklarer Amundsen.
Årsaken til at APN-forbindelsen gikk ned er ennå ikke klarlagt, men den var oppe igjen ved 10.30-tiden.
Les også: Vill vekst i mobil datatrafikk
Ukjent omfang
Omfanget av utfallet er heller ikke avklart.
– Men det ser ut til å ha rammet mange, noe vi beklager og ser alvorlig på, sier informasjonssjef Anders Krokan hos Telenor Norge.
55 prosent av selskapets 3,2 millioner kunder bruker smarttelefon og har dermed mulighet for mobildata.
Les også: – Alle med Android-telefon trenger sikkerhetsprogramvare
Analyse kommer
Dermed kan det være mange brukere som har mistet nettoppkoblingen.
– Vi venter nå på analysen fra feilrettingsteamet, sier Krokan.
Les også: