Å gå fra visjon til den praktiske virkeligheten går ikke alltid knirkefritt. Det har Fortum, ABB og Electrolux fått erfare under gjennomføringen av prosjektet «Aktiva huset» i en bydel nord for Stockholm.
Det prestisjetunge smarthus-prosjektet var en viktig brikke i et puslespill som skulle forvandle bydelen Norra Djurgårdsstaden om til en miljøbydel i verdensklasse.
Prosjektet ble markedsført med visjoner om smarte strømnett, innovative miljøløsninger og mål for energisparing.
Nå viser det seg at prosjektet ble langt vanskeligere enn forutsatt, skriver NyTeknik.
Les også: Dårlig strømkvalitet har kostet ham 360.000 kroner
Ikke så smart
En familie som meldte seg som testkaniner i en periode på seks måneder, opplevde mye annet enn en smartere hverdag.
Familien flyttet inn i en fireroms-leilighet, hvor en rekke installasjoner skulle gjøre familiemedlemmene i stand til å styre energiforbruket og dermed påvirke beløpet på strømregningen.
Bevegelsessensorer skulle automatisk slukke lys i rom hvor ingen oppholdt seg, hvitevarer skulle settes igang automatisk når strømprisen var som lavest og CO2-utslippene på topp.
Rapporten etter forsøksperioden avslører en rekke frustrerende episoder og, ikke minst, et labert utbytte med tanke på energisparing.
Les også: Nye byggkrav gjør småhus 150.000 kroner dyrere
2,5 prosent strømsparing
Familien klarte å redusere strømregningen med skarve 2,5 prosent, noe som tilsvarte 74 kroner, i løpet av de seks månedene forsøket pågikk.
Det var en skuffelse for energikonsernet Fortum, som etablerte prosjektet for å teste ut hvordan variasjon i strømprisen kan jevne ut belastning på eget strømnett i framtiden, når vind- og solkraftproduksjonen øker.
NyTeknik refererer til noen av de mer frustrerende episodene familien opplevde:
- Familien satt i tv-sofaen og ventet på at middagen i ovnen skulle bli ferdig. Bevegelsessensorene i kjøkkenet hadde ikke bare slukket belysningen, men også skrudd av stekeovnen.
- Minnet til farens gitarforsterkes ble slettet flere ganger, som følge av at hele familien forlot huset. Hjemme/borte-knappen var stilt inn på å slukke og stenge av alle apparater unntatt kjøleskap og fryser.
For en installatør var disse problemene lette å løse, men ikke noe familien kunne ordne selv.
Les også: De mener de er Norges smarteste bedrift
Produkter ikke levert
Mediet refererer til en rekke utfordringer i samarbeidet med de involverte selskapene. Blant annet ble to vesentlige produkter som skulle leveres av ABB og Electrolux, ikke levert.
Produktet som skulle ta i mot data om elpriser og CO2-utslipp fra Fortum, for så å overføre informasjonen for å automatisk styre hvitevarene, ble aldri installert, fordi ABB droppet å ferdigstille produktet.
Årsaken var at løsningen ble for kostbar som følge av for lav strømpris.
Electrolux leverte heller ikke sine nyutviklede, smarte vaskemaskin og tørketrommel. I stedet måtte familien selv sette på maskinene, eller stille inn en timer.
Les også: Bransjeforening vil ha forbud mot gamle ovner
Selger-mentalitet ødela
Prosjektlederen opplevde at det var uvant for store selskap som ABB og Electrolux å samarbeide.
– De agerte først som kjøpere og selgere i stedet for å samarbeide, forteller Carin Torstensson til NyTeknik.
Sluttrapporten konkluderer med at sliike prosjekter må inkludere oppvarming og varmtvann, om man skal få energisparing så det monner.
I tillegg må man sette av mer tid til å bli enige om visjon og et felles mål.
Erfaringene fra prosjektet skal tas i bruk i det neste store smarthus-prosjektet i regi av Fortum, som involverer 155 boenheter i samme bydel.
Les også:
Slik får du nett på hytta med uteantenne