INDUSTRI

Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik

Island Victory blir et installasjons- og konstruksjonsfartøy for store havdyp.

Multifunksjon: Island Offshore bygger Island Victory med UT 797 CX design ved Vard Brevik. Det får 250 tonns kran, bollard pull på hele 400 tonn og kan brukes til operasjoner på store dyp.
Multifunksjon: Island Offshore bygger Island Victory med UT 797 CX design ved Vard Brevik. Det får 250 tonns kran, bollard pull på hele 400 tonn og kan brukes til operasjoner på store dyp. Bilde: Rolls Royce Marine AS/ Gunnar F AS
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
23. mai 2014 - 13:56

Skipet er designet av Rolls-Royce med betegnelsen UT 797 CX.

Fartøyet utstyres med en 250 tonns bølgekompensert kran, får to ROV-hangarer og en stor brønn (moonpool).

Skipet kan brukes til en rekke ulike oppgaver, fra vedlikehold til installasjon og nedsetting av ventiltrær og andre subseainstallasjoner

Kraftplugg

Det er Vard Brevik som skal bygge skipet, som skal hete Island Victory.

Det 127 meter lange og 25 meter brede skipet får også en enorm trekkraft og kan benyttes på tunge ankerhåndteringsoppgaver.

Bollard pull er oppgitt til hele 400 tonn. Med 1100 m² dekksareal er det plass til hele ankersett for rigger.

Farstad-skipet Far Samson har verdensrekord i trekkraft, målt til 423 tonn i 2009.

Les også: Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter

På steroider

– Dette blir en kraftig plugg med mange bruksområder. Island Victory vil faktisk få en trekkraft på 280 tonn, bare ved hjelp av dieselelektrisk framdrift. Det kan sammenlignes med ankerhåndtererne våre Island Vanguard og Island Valiant på steroider, sier Håvard Ulstein, administrerende direktør i Island Offshore.

Han tror ikke det blir vanskelig å få beskjeftigelse for skipet etter levering.

Mange bruksmuligheter

– Vi har stor tro på at båten kommer raskt i operasjon etter levering da behovet for vedlikehold av subseabrønner bare øker i omfang. Med ankerhåndteringsegenskaper har vi flere bein å stå på, har vi flere bein å stå på, seier Ulstein.

Dette blir det tredje største fartøyet i flåten til Island Offshore.

Det er køyeplass til 110 personer, og kan dermed også benyttes som boligfartøy.

Les også: «Et pent malt skip, holdt sammen av gaffatape og tyggegummi»

Vard-forkjærlighet

Skipet skal leveres i juni 2016. Island Offshore befester med dette den gode relasjonen til Brevik-verftet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Fra før er Vard Brevik i gang med bygging av to PSV-ere med Rolls-Royce UT 717 CDX design for Island Offshore.

I fjor fikk rederiet overlevert flerfunksjonsskipet Island Crown under Nor-Shipping og de to PV-ene Island Duke og Island Duchess, alle fra Vard Brevik, og alle med Rolls-Royce-design.

Made in Japan

Island Offshore overrasket tidligere i år med å bestille et bore- og subseafartøy med en helt ny design, UT 777 CD. 

Ikke nok med at det blir svært spesielt, det skal bygges i Japan ved Kawasaki Heavy Industries. Levering skjer først våren 2017.

Fartøyet, som skal hete Island Navigator, har lugarplass til 91 og bygges med isklasse ICE-1B.

Les også: Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi

Rolls-Royce har samarbeidet tett med Island Offshore og bygger mye på erfaringene med Island Wellserver for å komme fram til subsea- og borefartøyet UT 777 CD
Rolls-Royce har samarbeidet tett med Island Offshore og bygger mye på erfaringene med Island Wellserver for å komme fram til subsea- og borefartøyet UT 777 CD

Boretårn

Skrog og utstyr er optimalisert for subseaoperasjoner og aktiviteter i artiske og værharde strøk. Det får et karakteristisk innebygget boretårn.

Designen er utviklet av Rolls-Royce i nært samarbeid med Island Offshore, der blant annet erfaringene med Island Wellserver har vært viktig.

Skipet skal benyttes til alt fra subseaoperasjoner til topphullsboring og kan bygges om til lett brønnintervensjon.

Les også:

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Havyard skal bygge batterihybrid for Arktis

Fire Ulstein-rugger bygges i Japan    

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.